Malawi


Naa er jeg i Malawi!!

Jeg har gjort et forsok idag paa aa skrive dette, men det ville liksom ikke komme frem slik jeg onsket det, saa jeg faar prove igjen!

Vi har hatt en laaang tur ned hit! Flyet fre Amsterdam til Nairobi var helt greitt, men det er ikke mulig aa sove godt paa et fly, saa vi var litt slitne naar vi kom til Nairobi. Vi maatte vente litt paa neste fly, men ikke saa lenge. Det skulle vise seg at vi ikke vantet lenge nok…. 🙂 Bagasjen vaar hadde andre planer enn oss. Jeg forstaar den godt. Jeg hadde valdig lyst til aa bli i Kenya en stund til, men hadde ikke noe valg og maatte fly videre. Bagasjen vaar tok et annet valg, og ble igjen i Nairobi. Vi har faatt hore at den kanskje kommer imorgen. Det var jo en litt spennende situasjon aa komme til Lilongwe uten saa veldig mye klaer (Det er veldig slitsomt aa skrive paa dette tastaturet! Det finnes ikke aa, o mangler og de har jammen meg ikke ae heller – det var kanskje ikke helt lett aa forstaa hvilke bokstaver jeg mener men det er altsaa o, ae og aa… ja – dere tar det!)

Flymat er et kapittel for seg selv! Noen som klarer å gjette hva dette er?

 Flymat

Ikke jeg heller med en gang, men den lille brune som ser ut som noe en hund kunne laget fra den enden som ikke har skarpe tenner – det er en pølse. Den gule prikkete klatten bakerst er faktisk et egg! Og ja – plommen var grønn!

Malawi er fantastisk frodig på denne tiden. Vi nærmer oss slutten var regntiden, og alt er grønt og vakkert. Når vi fløy inn mot flyplassen kunne jeg se mange gule runde flekker. Det skulle vise seg at det er kjempestore mimosatrær som står i full blomst. Dette var utsikten fra flyet like før vi landet!

Malawi fra luften

Jeg vet ikke om dere ser det av bildet, men den tradisjonelle jordhytten – rund med stråtak, er faktisk en veldig vanlig bolig i Malawi. Litt annen standard enn det vi er kjent med fra Norge.

Vel – fremme uten bagasje, og uten fly videre! Det viste seg at det flyet vi onsket aa ta gikk klokken 7 paa morgenen, og forst klokken 7 paa kvelden. Slitne etter tre flighter saa hadde vi ikke lyst til aa vente saa lenge, saa vi dro inn til byen og fant oss en buss til Blantyre. 5 timer gjennom landet. Det var engentilg ikke saa vaerst. Fantastisk land! Frodig, fruktbart! Hoye vakre fjell! Helt utrolig! Minst like flott som Sri Lanka! Paa bussen fikk vi til og med servering! Samosa! Knallgodt! Og – jeg maatte jo gi drikkevaksinen min noe aa jobbe med, slik at jeg fikk valuta for pengene! 🙂 Vel fremme i Blantyre, etter mer enn et dogns reise, ble vi mott av Prof Piri og Sr Emma. De kjorte oss til hotellet, og tok oss med til Chisombezi hvor vi fikk middag. Jeg er ikke helt sikker paa om den middagen var den aller beste for min mage, men jeg kunne ikke starte mitt forste mote med Emma og Piri med aa si at jeg ikke kunne spise. Jeg tygget paa harde livet, og det gikk bra! To litt spennende matutfordringer for jeg til og med var framme! Dette lover bra!:-) Men – alt har gaatt bra! Magen min taaler alt! Tror jeg maa prove noe mer utfordrende i morgen! De har sikkert veldig god sopp her! Forste mote med Chisombezi var veldig flott. Vi fikk mote noen av barna som gaar paa skolen, og de var fantastiske!!! Gleder meg til aa vaere mer paa skolen imorgen!

Idag har vi hatt oss en liten tur til byen, og har funnet oss noen klaer! Det er utrolig flott her! Frodig og gront overalt! Varmt og godt! Ikke saa varmt som jeg hadde haapet, men veldig bra!

 Naa har jeg spist en fantastisk middag. Kylling PiriPiri! Knallgodt! Hmm.. de skrur av alt lys rundt meg… Sakl jeg ta det som et tegn paa at de har tenkt til aa stenge? Jeg faar nok fortsette imorgen!

Det var veldig koselig aa chatte med Guro og jentene idag! Jeg fikk logget meg paa en pc her paa hotellet, og de hadde innstallert Skype! Topp!

Ops – naa laaser de -maa nok stoppe!

Sees imorgen!

Ja – en ting til! Paa vei ned med flyet fra Kenya til Malawi saa jeg Oldonio Lengai, den spesielle vulkanen i Tanzania som Gutta paa tur var paa, ha et flott og ganske kraftig utbrudd! Kjempemorsomt! Jeg har sett min forste vulkan som gjor noe! Tok noen flotte bilder ut av flyvinduet som jeg skal prove aa legge ut senere. Naa MAA jeg gaa! 🙂

Oldonio Lengai

Flott, ikke sant!

~ by Kenneth on February 24, 2008.

6 Responses to “Malawi”

  1. Her var det da ikke så mye?

  2. Hei! Er det fint i Malawi? Klem:)

  3. Hei Kenneth!
    Tenk at du endelig er i Malawi! Høres spennende og fantastisk ut. Ta vare på deg selv, og kos deg! Vi venter spent på nye oppdateringer i bloggen;)
    Klemmer fra Kirsti, Sebastian og Mathilde.

  4. håhåhå, artig reiseskildring! Gleder meg til å vise til Cecilie når jeg kommer hjem 🙂

  5. Heisann! Utrolig moro å lese 🙂 Gleder meg stort på dine vegne! hei til deg og Emma..

  6. Hei hei:-)

Leave a Reply

 
