Obama Take Away


Med en stor plakat med bildet av Obama foran det amerikanske flagg inviterte Obama Take Away på kylling og chips! Jeg sendte melding til Guro mens jeg satt der: “Blir jeg ikke syk nå, så blir jeg aldri det!” Vel – status er at jeg aldri blir syk. Tror jeg nå er klar for biff tartar med eggeplomme og salat. Rå kjøttdeig går sikkert bra det også! Fikk dessverre ikke bilde av Obamas sted – kameraet lå på hotellet…

Jeg har besøkt to døveskoler idag og har fått høre litt om hvordan disse skolene gir opplæring. Det er dessverre et temmelig trist kapittel. Det er mange utfordringer for døve i forbindelse med skolegang. Den første er det å i det hele tatt få komme til skolen. Mange foreldre sender ikke sine døve barn til skole, ettersom de ikke tror det er noen vits i å gjøre det. Andre dumper barnet sitt på skolen, og kommer aldri for å hente det. Mange døve har ikke blitt gitt noe språk før de begynner på skolen, slik at tegnspråk står i fokus de første årene. Andre skolefag blir ikke prioritert like høyt, og resultatene blir deretter. For å gjøre det hele vanskeligere så er engelsk hovedspråk i skolen, ved siden av tegnspråk. Det krever at barna ikke bare må lære seg tegnspråk, de må også lære engelsk samtidig hvis de skal få noe utbytte av andre fag. Ikke alle lærere er like gode i engelsk, slik at når de skal forklare noe, så bytter de noen ganger til ugandiske språk – altså får barna enda et språk å forholde seg til. Det kalles forøvrig kodemiksing og kodebytting, når en lærer må ty til morsmål for å forklare noe denne ikke klarer på engelsk. Problemet da blir jo at barna ikke lærer dette koblet til engelsk, og engelsk er eksamensspråk. Tegnspråk har i tillegg en helt annen gramatikalsk oppbygning enn skriftlige språk, det gjelder også i Norge. Når det i tillegg er flere som har store synsproblemer og mange som kommer for sent når skoleterminene starter, så blir resultatet uungåelig: Siste år var det bare 4 av 32 elever på en av skolene som klarte avsluttende eksamen på primary school og kunne gå videre til secondary…

Vi ble vist rundt i klassene. Jeg har plukket opp noen ugandiske tegn og klarte å kommunisere litt med ungene. Idet vi gikk ut av en 1.klasse,  ble det friminutt. Ungene flokket seg rundt meg og ville hilse! En liten gutt hang seg fast i armen min og ble der til vi skulle forlate skolen. Hærlig liten unge! 🙂 Viktige skolefag er forming og praktiske fag. Både søm og sløyd, baking og jordbruk blir undervist – og her står ikke resultatene tilbake for noen! Praktiske fag som dette leder for noen frem til en betalt jobb når de er voksne, og det er veldig godt – jeg skulle bare ønske at de kunne endre undervisningsopplegget, slik at resultatene kunne bli like gode i alle skolefag som de er i de praktiske.

Jeg har vært urettferdig mot Kampala. Kampala har vist seg idag som langt fra så tilgriset med søppel som det inntrykket jeg har hatt fem til nå. Kampala har også rene vakre gater, velstelte midtrabatter og er en flott by! Der hvor vi har måker som sirkler over søppelplasser har Kampala Maraboustork, flokker av gribber og glenter. Kuhegrer seiler over som hvite engler. Fugler i alle farger gjemmer seg i busker og trær. Overalt hvor du ser er det frodig og grønt. Til og med trafikken – nei forresten, den er ILLE.

I god twitter stil (hva gjør du akkurat nå?) – nå spiser jeg salat!

~ by Kenneth on June 16, 2009.

Leave a Reply

 
