Uganda


Idag har jeg vært på spennede møter. Først i egen avdeling hvor vi hadde fokus på prosjektet i Kina. I Kina samarbeider vi med Amity Foundation for å fremme to-språklig skole for døve barn. I Kina er det slik fortsatt at tegnspråk ikke blir sett på som et ordentlig språk, og på de fleste skoler for døve brukes ikke tegn i undervisningen. Dette vil vi være med på å endre, og har de siste årene sett en veldig positiv utvikling. Nå skal vi starte opp med lærerutdanning for døve i samarbeid med universiteter i Kina. Veldig spennede prosjekt!

Etter dette gikk turen til Oslo hvor jeg var i møte om Uganda. De norske organisasjonene som samarbeider i forhold til OD-prosjektene hadde møte med Plan Norge. Vi så på hvilke muligheter vi kan dra nytte av hverandres prosjekter og hvordan vi kan gjensidig sørge for at prosjektene kan få så god virkning som mulig. Uganda er et veldig spennede land å være engasjert i. Når det gjelder funksjonshemmedes rettigheter, er Uganda et av de landene som er ledende i Afrika. Dessverre er det slik at det ikke alltid er midler til å sørge for at rettighetene blir ivaretatt. Likevel er funksjonshemmedes organisasjoner i Uganda sterke og erfarne, og gjør en fantastisk jobb.

Akkurat nå sitter jeg i Elverum og venter på å komme meg til tannlegen. Har funnet meg en fin plass og har fått unne litt papirarbeid og noen e-poster. Hjem i kveld.

Fin kontorplass!

~ by Kenneth on May 6, 2010.

2 Responses to “Uganda”

  1. Høres ut som du har en spennende jobbehverdag! Må jo være en jobb midt i blinken for deg, Kenneth! Men lurer veldig på – hvordan gikk det hos tannlegen?? 🙂

    • Jeg stortrives i jobben! Jeg kan ikke tenke meg en jobb jeg heller ville hatt!

      Tannlegen er ikke så stas… På grunn av en feil gjort av skoletannlegen for mange år siden har jeg hatt mye trøbbel med en tann. Til slutt måtte jeg trekke den, og på besøket nå måtte de to tennene på siden av slipes ned for å kunne lage en bro. Vondt og dyrt! Opp igjen om noen uker. Godt å ha et trygt sted å plassere pengene i disse dager. Jeg kjøper gull og putter det i munnen! 🙂

Leave a Reply

 
