Døvekirken, Tikka Masala og regn!


Hva er det egentlig med meg og regn?

Dette har vært en flott dag! Etter en sterk start her på hotellet, ble jeg hentet av Alex og Barry. Barry er tolk for Alex. Florence treffer jeg først imorgen. Alex fraktet oss trygt gjennom trafikken. Kirken lå innerst i et trangt og bratt smug, som var bare akkurat bredere enn bilen. Immanuel Church of the Deaf ligger i et fattig område, men naboene har etterhvert begynt å behandle både kirken, og de døve med respekt.

Vi ble vist inn til plassene våre når vi kom, sang og dans hadde akkurat startet. Fantastisk dans og veldig flott hvordan sangen på tegnspråk ble en del av dansen. Sangen gikk ogver i dans og dansen gikk over i sang. Tegnspråk er flott!

Åpenbart, når de har gjester, må disse frem på podiet og presentere seg. Jeg hadde regnet med det og hadde forberedt meg litt på hva jeg ville si. Jeg ble tatt godt imot! Så starter etterhvert prekenen som handlet om å vende om fra sine synder og gå til Gud. Pastoen var flink til å få frem budskapet sitt, selv om han ganske tydelig ikke var vant til å omgåes døve. Han kom med noen “Har-de-forstått-det-jeg-sier” og “jeg-vet-ikke-om-de-forstår-det-ordet” og fikk tolkens overbærende blikk tilbake før han løsnet litt. Morsomt å se hvordan han gikk fra å være litt tilbakeholden og undrende til å virkelig klare å kommunisere med forsamlingen, selv om han var avhengig av tolken.

Etter prekenen kunne pastoren fornøyd konstantere at omtrent halvparten av forsamlingen kom frem da han spurte om hvem som ville vende om.

Denne lille tassen syntes nok at det var litt spennende med min lyse hud. Han kom bort til meg flere ganger og dro i skjorta eller kneet mitt og flirte godt!

Damen som satt ved min side hadde med flere slike små, og litt større tasser. En litt eldre  gutt, som ikke var døv, syntes det var veldig stas å leke med en dørlås. Moren forsøkte flere ganger å få han til å slutte, med formaninger og bestikkelser. Etter en lang stund gjorde gutten som hun sa og satt seg hos oss. Han begynte umiddelbart å prate med mammaen sin. “Mamma, hvorfor bruker ikke de ikke ord?”. Hun: “Ikke si sånn! Det er tegnspråk”! Gutten: “Nei! Det er ikke noe språk!” – Mammaen: “Gå bort og lek med den låsen, du!” 🙂 Herlig!

Kollekten var ikke helt vanlig den heller… Det kom selvfølgelig endel penger, men også tre høner og 30 egg!

Gudstjenesten gikk mot slutten, jeg ble bedt om å komme opp en gang til og fortelle mer om prosjektet, en amerikaner og noen indere som var der kom opp og fortalte hvordan de var i ferdi med å oversette Bibelen til tegnspråk, og det hele ble avsluttet med en auksjon av høner og egg.

Etter gudstjenesten ble jeg introdusert til noen av ungdommene som har fått støtte fra projektet vårt. Veldig flott og høre fra dem hvordan de hadde fått opplæring i tegnspråk og hvordan de ville bidra til å spre dette utover til flere døve ungdom. Robert, som var i Norge i fjor høst til OD-aksjonen, var også der og var svært aktiv. Han fortalte hvor fantastisk prosjektet, og det å få reise til Norge hadde vært, og at dette hadde allerede vært med på å endre hvordan ungdom ble sett på. “Ungdom i Norge er sterke og de har lært oss at vi må stå på for å få være med å bestemme!”. Flott!

Alex sitter på huk foran, Robert er nr 3 foran fra høyre i hvit skjorte.

Etter at alle hadde håndhilst, og ønsket meg velkommen til Uganda og til kirken, fikk jeg meg en prat med amerikaneren, med inderne og til slutt, etter ca 3 timer, dro vi avsted for å spise litt.

Indisk restaurant med supergod mat! Vi hadde det veldig hyggelig! Jeg endte med Chicken Tikka Masala, Paneer stuffed Parantha, Garlic naan m.m. Veldig mett etterpå!

Og så var det dette regnet da. Igår var det nydelig og skikkelig varmt. Fint idag også, en stund, men så trekker det inne et skikkelig lyn og tordenvær med mengder av regn og hagl. What!?! Det er ikke regntid enda? Dette var altså det første kraftige regnværet de har hatt på lenge. “Nå kommer nok regntiden!” sier Alex. Jeg vet at det er topp at de kan dyrke jorden nå, men kunne det ikke ventet til til torsdag?

~ by Kenneth on August 22, 2010.

6 Responses to “Døvekirken, Tikka Masala og regn!”

  1. Høres fantastisk ut! Jeg kan se det for meg! Denne menigheten skulle jo hatt en døv prest. Det hadde vært flott! Tegnspråk er fantastisk! Skulle gjerne vært der…

  2. Menigheten har en døv prest. Denne som var her idag var bare på besøk. Den vanlige presten var der også, men han hadde vært syk en stund, så han klarte ikke å holde gudstjenester for tiden. Menigheten ble oppfordret til å fortsette å be for han. Flott fyr!

  3. Skulle gjerne vært med denne dagen:-) Både middag og gudstjeneste.. Genial kollekt! Skal teste den her! Haha. Må ta en kino når du er hjemme igjen og har hvilt ut.. God kveld!

    • Ja, det var absolutt verdt å være med på! 🙂 Jeg er helt klar for kino! Vi snakkes til helgen når jeg er tilbake. Hils alle! 🙂

  4. Bra at du har det så fint! Har lest bloggen din. Morsom kollekt! God natt!

    • Jeg har det veldig fin, ja! Det var hyggelig med en dag som igår hvor jeg får oppleve litt mer enn møterom! Ha en fin dag! 🙂

Leave a Reply

 
