ODW Youth Project


Operasjon Dagsverk er om hvordan ungdom kan hjelpe andre ungdom. I prosjektene som OD støtter skal ungdom være involvert i alle deler av prosessen i et prosjekt. UNAD har vært flinke til å oppfatte essensen av hvordan dette kan gjøres. Doreen og Robert er to fantastiske eksempler på denne ungdomsdeltakelsen. De besøkte Norge i oktober ifjor som internasjonale ressurspersoner, og det er virkelig den rette betegnelsen på disse to. De er svært stolte av tittelen sin, og er veldig aktive i UNAD. I prosjektet som vi har sammen med UNAD er disse to delaktige i alle deler av prosessene, fra planlegging og budsjettering til å ha ansvar for å gjennomføre aktiviteter. De har, som alle ungdom, sterke meninger, og de er ikke redd for å si hva de mener, selv ikke foran direktøren av UNAD, parlamentsmedlem Honorary Alex Ndeezi. “Vi har sagt til han at det er for lite midler til dette, men han sier at budsjettrammene ikke gjør rom for dette! – Hva skal vi gjøre?” Vel, sier jeg, selvfølgelig er det mulig å revidere budsjettet, det er mulig å prioritere annerledes, men – når dere vil ha mer midler inn i et prioritert område, hvilke at områdene skal vi ta midlene fra?

Ungdommene hadde sett budsjettet tidligere, men hadde nok ikke tenkt at dette var deres område. Nå kunne vi utfordre dem til å foreslå prioriteringer. De fikk full oversikt og i oppgave å foreslå endringer. Plutselig var de enda mer involvert, følte enda mer ansvar og fikk mer innblikk i hvordan det er å noen ganger foreta vanskelige valg mellom mange viktige prioriteringer. Kjempeflott! Vi skal fortsette å jobbe med dette på onsdag og torsdag, Alex, Doreen, Robert, Kandhard (regnskapsfører) og meg. Gleder meg allerede!

Jeg liker så godt alle menneskene jeg treffer her. Robert og Doreen er to strålende flotte unge mennesker! Robert er veldig sympatisk, smart, engasjert og hyggelig. Doreen er minst like hyggelig, intelligent og arbeidssom. I tillegg må det sies at hun er en strålende skjønnhet! De mente begge at jeg ikke fikk sett Kampala godt når jeg bare var på hotellet og på UNADs kontorer og ville ta meg med ut i Kampala en av kveldene jeg er her. “Da skal du få se det virkelige Kampala!” Det har jeg veldig lyst til, og jeg håper at vi får det til en av disse dagene!

 Jeg ble også introdusert til en gruppe ungdom som var på UNAD denne uken for å få opplæring i tegnspråk, rettigheter og hvordan de kan arbeide for å spre ts i de distriktene de kommer fra. Igjen masse flotte engasjerte mennesker. Kurset de er på er en del av prosjektet vi har. Jeg måtte også fortelle om meg selv og om Signo og hvordan prosjektet er tenkt å utvikle seg.

Der er ikke jeg som ba alle om å vise tegnet for Signo, altså! De gjorde det helt selv! Tror de setter pris på prosjektet som skal styrke dem og deres muligheter, i tilleg til mange andre unge ugandere!

Slitsom dag, men jeg har virkelig kost meg!

Imorgen er det et møte mellom alle partnerorganisasjonene i Uganda. Det ser jeg frem til! Nå skal jeg hvile litt! 🙂

~ by Kenneth on August 23, 2010.

2 Responses to “ODW Youth Project”

  1. HERLIG med flotte og engasjerte ungdommer! Dette høres veldig bra ut! Det er jo ungdommene som er fremtiden, flott at de får være med å påvirke den selv. Håper du får mulighet til å bli med dem ut i Kampala. Det hadde sikkert vært en kjempeopplevelse! Lykke til med videre jobbing! Gleder meg til du kommer hjem- men vi har det fint, så jeg kan godt unnvære deg litt til for en god sak! 🙂 Håper du får en god natt, og at Fredrik kommer tilbake og tar seg av insektene. Jeg elsker deg!! Suss fra din lille kone ❤

    • Jeg sa til ungdommene idag at det er ofte sagt at ungdom er morgendagens ledere, men dere er allerede ledere idag! Håper vi får til en tur ut i Kampala! Det hadde vært skikkelig moro! Fredrik er ikke tilbake 😦 Må ordne insektene selv.

      Jeg elsker deg! Snart er jeg hjemme igjen! Suss! ❤

Leave a Reply

 
