Unnskyld – kan jeg komme før deg, jeg skal bare ha dette brødet?


Jeg hadde bare noen få ting liggende på båndet selv, så det hadde vel strengt tatt ikke vært noen krise for han som stod bak meg å vente litt, men jeg tenkte jeg kunne være hyggelig og sier at det selvfølgelig er helt greit.

Det er noen uskrevne regler for hvordan man gjør det når man tar en frimodig forbipassering som denne. Regel nr 1 – du kan bare kjøpe en til to ting. Regel nr 2 – Hold pangene klare og betal raskt.

Fyren hadde bare et brød, og holdt seg godt til regel nr 1. Regel nr 2, derimot hadde han liten kjennskap til… Lommebok opp av lomma først ETTER at damen i kassa hadde fortalt at det kostet 33 kroner.

Så rotet han gjennom myntene og dro opp 50-øring etter 50-øring, kun avbrutt av et lite “Nei – den er ikke norsk…” når han fant noe annet rusk blant myntene. Etter VELDIG lang tid, og etter at kassadamen og jeg hadde tittet på hverandre, himlet med øynene og ristet umerkelig på hodet, viser det seg at han ikke har nok i mynt. Det manglet EN krone! Til slutt gav han opp og betalte med seddel (og fikk alle myntene sine tilbake).

Neste gang trenger han ikke spørre meg om å komme forbi! (Det eneste som er litt dumt er at jeg er så dårlig til å huske ansikter, så jeg kjenner han vel ikke igjen og sier sikker ja neste gang også. Da skal jeg heller tuppe han i leggen! 🙂 )

~ by Kenneth on October 20, 2010.

Leave a Reply

 
