Lenge siden sist


Og det er rett og slett fordi jeg har vært skikkelig sliten etter en lang høst.

Umiddelbart etter at jeg kom tilbake fra Malawi hadde jeg en liten eksamen. Pensumet har egentlig vært veldig lettlest og spennende, og tett knyttet til jobben, så den delen har vært mer givende enn slitsom. Selve eksamen var en skikkelig nedtur, da… Pensum var på ca 800 sider, jeg leste det meste før jeg reiste til Malawi, men hadde litt igjen før jeg skulle i ilden. Et kompendie til studiet var utsolgt da jeg forsøkte å kjøpe det, men jeg fant det meste på nett. To artikler av Kenneth Pomeranz manglet, men jeg følte meg stø på pensum ellers – bortsett fra litt om Kina. Globalhistorie 1750-1900, sammenliknende historie med et vidt fokus på den industrielle revolusjonen. Siste kvelden måtte jeg velge et av to kapitler som gjenstod – orket ikke å lese begge. Valgte Japan fremfor Kina. Følte meg stødig på sammenlikning mellom Kina, India og Storbritannia/Europa, ikke helt på detaljnivå om Kinas interne utvikling, men tenkte at Japan skiller seg mer ut fra alle de andre landenes industrielle utvikling – større sjanse for å få en oppgave som trekker inn Japan med sammenlikninger med de andre. Leste totalt 720 sider. Kjempespennende!

Eksamen: Velg en av to oppgaver:

1. Gjør greie for de viktigste synspunktene til Californiaskolens ledende forskere (Pomeranz og Goldstone), og diskuter deretter noen av de kritiske spørsmålene som har vært reist.

Okei, tenker jeg… Pomeranz! Typisk! Goldstone var grei, men jeg tar neste oppgave – det er nok tryggere, tenker jeg og leser oppgave to.

2. Diskuter de viktigste grunnene til at Kinas utvikling mellom 1750 og 1900 ofte er beskrevet som en overgang fra stabilitet til krise.

ER DET MULIG!? Akkurat da hadde jeg mest lyst til å reise meg og gå. Begge oppgavene gikk direkte på det jeg ikke hadde fått tak i og måtte velge bort! Men – det var bare å sette seg godt tilbake, vri hjernen godt og skrive. Valgte oppgave en – den gav størst rom for å trekke inn større deler av pensum.

Karakter kom idag…. Fikk Bedre enn ventet! Veldig fornøyd!

~ by Kenneth on January 3, 2011.

One Response to “Lenge siden sist”

  1. Gratulerer med vel overstått eksamen! Du er den flinke helten min ❤

Leave a Reply

 
