Trolljegeren


Nå begynner jeg å bli rimelig lei av norsk filmindustri! La oss få kjøpe film på iTunes!

I dag har jeg sendt e-post til SF Norge og Filmkameratene AS. Jeg har forsøkt å se Trolljegeren, men det var ikke lett…

Her er min e-post til SF Norge og Filmkameratene. Jeg er spent på om de i det hele tatt kommer til å svare.

Hei!

 Jeg har akkurat hatt en veldig skuffende opplevelse med Trolljegeren, som jeg leide på dvd på Statoil i Andebu!

Det var ikke selve filmen som var problemet; når jeg først fikk til å se den, så var den bra! Problemet var den idiotiske kopibeskyttelsen på dvd-platen! Generelt syntes jeg at å forsøke å benytte kopibeskyttelse for å begrense spredning av filmen på nettet (jeg regner med at det er det som er målsetningen?) virker veldig gammelmodig. Har dere ikke sett av all erfaring frem til nå at enhver kopibeskyttelse blir knekket av diverse rippe-program? Det er kun et spørsmål om tid.

Tilbake til filmen. Jeg forsøkte å spille denne av på pc, koblet til projektor for å få en hyggelig hjemmekinokveld. Jeg er avhengig av vga-kontakt for å kunne koble meg til projektor, og kan av den grunn kun koble pc til projektoren, ikke dvd-spilleren jeg har i stua. Etter forsøk med to bærbare og en stasjonær pc, måtte jeg gi opp. Prosjektet med å få til Trolljegeren på hjemmekino tok så lang tid (jeg forsøkte å oppdatere codec (k-lite), jeg forsøkte å laste ned alternative mediaspillere m.m.) at jeg til slutt måtte gi opp og forsøke å se filmen på TV’n. I tillegg var det etterhvert blitt så sent at jeg kun fikk sett halve filmen igår kveld. Resten måtte jeg se idag.

Jeg ønsker å se god film via min projektor, på min iPod (og snart iPad) og på pc’n. Jeg ønsker også å betale for den filmen jeg ser – uten inntekter forstår jeg at det ikke er mulig å lage film. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor dere ikke tilbyr lovlige muligheter for å laste ned film, og se dem på den spilleren jeg ønsker. Hvordan i all verden kan dere se at det er økonomisk fornuftig for dere å gjøre det slik at det eneste alternativet for de som ønsker å se Trolljegeren på pc eller iPod osv er å laste den ned fra ulovlige kilder? Det er utrolig bakstreversk og vitner om at dere på ingen måte klarer å ta inn over dere den nye media-virkeligheten.

Når kan jeg på lovlig vis lasten ned film og se den på den mediespilleren jeg selv ønsker? Har dere noen planer om å legge tilrette for kjøp/leie av film via iTunes? Jeg har frem til nå ikke lastet ned film fra nett, og filmer jeg har lagt inn på min iPod, er kun de jeg har kjøpt på dvd. Men – jo vanskeligere dere gjør det for meg å betale for filmene jeg vil se, jo mer fristende blir det å vurdere ulovlig nedlastning!

Jeg håper norsk filmindustri snart våkner og ser hvordan medieverden ser ut idag, og jeg håper dere snart kan legge til rette for de som ønsker å betale for film!

Ha en fin dag!

Kenneth

~ by Kenneth on February 3, 2011.

7 Responses to “Trolljegeren”

  1. Hva med Headweb f. eks. da, Kenneth? http://www.headweb.com/no/search/trolljegeren

    • Hei, Ellen! Joda, jeg vet om disse mulighetene, Film2Home, SF Anytime osv. Headweb hadde jeg ikke sett før, men de har alle et problem: hovedfokuset er streaming, leie av filmer for en gitt periode. Det er vel og bra, og de har jeg benyttet meg av noen ganger. Film2Home tilbyr også mulighet for å kjøpe, men de har strenge DRM-regler, og ser ut til å være foreløpig kun til å ha på pc. Det hjelper litt, men jeg vil fortsatt kunne ta med meg filmene på iPod. Jeg reiser jo litt, og er endel på hytta. Der fungerer straming dårlig… Uten strøm er det også mest iPoden som blir brukt.

      Det som er helt dustete er at iTunes USA tilbyr alt jeg vil ha – det er her på nissehaugen at problemet sitter. Kan selvfølgelig opprette iTunes-konto i USA, men ettersom det strengt tatt ikke er lovlig det heller, så er det fortsatt ikke noen lovlig måte å få verden til å se ut slik jeg vil! 🙂

  2. Flytt til en eller annen varm del av Amerika da vettu! Så løser du både kuldeproblemet OG filmproblemet på en gang! 😀

  3. Hehe, blir nok hvite sneakers og 50 mbit linje i Florida på deg snart..

    • Australia! Australie virker som et riktig sted for meg! HAr en kollega fra Australia som får landet til å høres veldig fristende ut!

      • Nja, funker film på iTunes der da? Tross alt derfor du emigrerer..

      • Jepp! Der skal det fungere helt topp! Både fint klima og mulig å få se film slik jeg vil. Eneste problemet er at Guro ikke vil være med…

Leave a Reply

 
