Turist for en dag


I dag har jeg for første gang på 13 reiser til Malawi og Uganda hatt en hel dag hvor jeg ikke har jobbet – i hvert fall ikke enda… Har noen e-poster som venter, men de kan jo også tas i morgen!

Florence inviterte meg med til the Source of the Nile, slik at jeg skulle få se litt mer av Uganda enn bare kontorer. Jeg ble hentet på hotellet av Florence og Olivia (tolk) og kursen ble satt mot Nilen. Nilen har alltid vart litt mytisk for meg, så det å skulle få se stedet der Nilen begynner sin 6400km lange ferd mot Middelhavet synes jeg var stas!

Turen gikk gjennom enorme te-plantasjer, sukker-plantasjer og gjennom regnskogen. Skogen var som en tett vegg på hver side av veien noen steder. Jeg tenkte at hvis jeg hadde gått 10 meter inn i skogen, så hadde jeg antakeligvis gått meg bort! Skogen var en tett grønn vegg,

Etter et par timers kjøring krysset vi Nilen over en stor dam og nærmet oss Kilden! En kar som het Speke var visst den første mzungu (hvite) som fant stedet og gjorde det kjent for verden.

Her var det altså! Stedet hvor Nilen begynner – rett bak øya på bildet er det en kilde hvor vann fra Lake Victoria presser seg opp av bakken i enorme mengder.

Akkurat dette var visstnok den utsikten Speke hadde første gang han var her. Og akkurat her er det Nilen virkelig begynner, stedet hvor vannmassene starter reisen som tar 3 måneder, før de kommer fram til Aleksandria og Middelhavet!

Stedet var litt ”turistifisert”, men det er fint lite annet å vente på et sted som dette. Vi fant oss et sted med utsikt til Nilen og bestilte lunsj.

De tøyser ikke når de skriver ”Whole deepfried Telapia” – Det er rett opp fra elven, ned i frityrgryta og opp på tallerkenen… Enorm porsjon! Men – jeg var den eneste som ikke klarte å spise opp maten. Ugandere spiser enorme lunsjer (til gjengjeld er det  ikke så mange andre måltider i løpet av dagen…).

Etter dette gikk turen til det første fossefallet i Nilen – Speke’s Falls. Overveldende! Fantastisk vakkert sted! Bildene kan på ingen måte yte dette stedet rettferdighet.

Jeg fant ut at tiden var inne til å ta min turist-dag helt ut og fikk sjåføren til å ta noen bilder av meg foran fossene…

På veien tilbake til hotellet stoppet vi ved et marked langs veien. Dette var åpenbart et sted hvor folk stoppet hvis de ville ha noe å spise når de var ute og kjørte for kun to sekunder etter at bilen stanset var den omringet av folk som ville selge frukt, drikke og grillede bananer, kjøtt kylling og noe som så helt ut som små mus. Alt tredd på pinner og grillet. Jeg kjempet hardt mot ønsket om å smake på grillet mus, og sa nei. Jeg liker å smake på nye ting, men et sted må grensene gå…

Akkurat nå er jeg tilbake på hotellet og nyter Nilen en gang til, denne gangen i form an vann fra Nilen som er tilsatt malt, mais og sukker – Nile Special. Veldig godt!

~ by Kenneth on June 18, 2011.

2 Responses to “Turist for en dag”

  1. Så flott sted! Deilig for deg å være turist for en dag! Du er jammen heldig som får se så mange fine plasser! Fint at du får tatt det litt med ro, og så er du jo snart på vei hjem. Elsker deg!! ❤

    • Ja, det er vakkert her! Det var fantastisk å sette seg og bare høre bruset fra fossen og nyte synet. Det minte meg om at vi snart skal på fjellet og bade i fossen i Tromsa. Litt kaldere, men veldig deilig! Elsker deg!

Leave a Reply

 
