En dag igjen av kurset


Vi har hatt nok en god dag i Malawi! (Bortsett fra temperaturen som virkelig begynner å krype inn i meg…KALDT!). En lang dag med forelesninger og praktiske øvelser er til ende. Når vi kom tilbake til hotellet var både Inger og jeg helt utslitte. Vi får veldig gode tilbaklemeldigner på kurset, og det er veldig bra! Dete r et veldig spennende prosjekt vi har begitt oss ut på. Undersøkelser som den vi skal gjøre har ikke blitt gjort noe sted i Afrika før, så langt vi vet. Jeg brukte mye tid på å undersøke om det hadde blitt gjennomført noe liknende før vi satte igang, og hadde kontakt med flere av de som regnse for ledende i verden innenfor feltet uten å få napp. Det var først når vi fikk Signo Døvblindesenter og Inger på banen at det løsnet. Inger hadde erfaring fra døvblindearbeid både i Danmark og i Øst-Afrika. Hun visste fortsatt ikke om et kartleggingsverktøy helt slik som vi ønsket, men hadde utviklet et svært godt kartleggingsmateriale som hun har tilpasset til denne undersøkelsen. Det er flott å samarbeide med Inger som er en fleksibel og kreativ dame. Med endel timers arbeid på spørreskjemaet, både for Inger og meg, så har vi fått noe som har blitt veldig bra!

Idag har vi gåttt litt gjennom skjemaet, men aller mest gjennom How to asses a deafblind person?  – med mer…

Kursdeltakerne var veldig interesserte i synsveskene og hørselsveskene som vi hadde med nedover. Disse er veldig gode til å foreta en enkel test av syn og hørsel og falt i smak. Audiometeret ble også inngående gransket og testet. Vi må være fornøyde når en av tilbakemeldingene var “Keep up the good work! Bravo!”

Knut Rune har reddet dagen – VISA-kortet mitt hadde gått varmt…. Det har nå blitt tilført litt kjøling i form av utvidet kreditt og virker igjen. Phuuh! Det er jo greit å kunne gjøre opp for seg. Tror det vil være temmelig mange tallerkner å vaske for å gjøre opp for regningene på hotellet. De som står for vasken nå tjener ikke mange Kwatcha-ene i måneden… Takk for at du ordnet opp!

Sliten etter en lang dag – tror jeg skal forsøke å legge meg litt tidlig.

I morgen er siste dagen av kurset, på torsdag skal vi ut i feltet og teste screeningmaterialet for siste gang, for å forsikre oss om at alle endringer har gjort at materialet nå er helt klart til bruk. Fredag bruker vi på Chisombezi – denne gangen er det Emma som skal utføre alle testene, med veiledning fra Inger. Så reiser vi hjem. Lørdag skal jeg spise struts i Johannesburg og kjøpe noe til min lille kone (elsker deg) og de fantastiske jentene mine. Kjenner noen som har bursdag snart også – så det kan hende at det havner noe i kofferten til henne også! 🙂

 

 

 

~ by Kenneth on August 2, 2011.

Leave a Reply

 
