Favorittjakt!


For en dag! Vi kom ikke opp på fjellet før på ettermiddagen – kjørte fra Stokke ca kl 9, innom XXL og fant noen nye fjellstøvler, og tok det med ro oppover. Veldig deilig og avslappende. Stoppet på en butikk og sikret oss litt god mat før vi endelig kom frem. Inn på hytte for å skifte klær… Ja, det meste av dagen hadde i grunn gått før vi endelig kom oss ut i fjellet. Vi møtte tre jegere med hund som rapporterte elendig med fugl. De hadde bare sett 8 ryper i løpet av en lang dag, og gav seg for dagen. Ingen fugl i sekken.

Våre forventninger var ikke spesielt høye når vi 10 minutter senere tok de første skrittene inn i rypeland. Men – hva var det bak det einerkrattet? Hare…? Klappet meg på lommen med harepatronene og vurderte å bytte da jeg fikk se dagens første rype. Jeg signaliserte til Lars Eirik for å få han til å stoppe, men han så meg ikke. Fuglen stod fortsatt rolig på bakken. Jeg la hagla til kinnet og siktet rolig. Innrømmer at det var litt nedtur når fuglen lettet et halvt sekund før jeg trakk av. Lyngen sprutet under fuglen. Fem ryper til lettet, og jeg kunne ikke fatte hvordan jeg klarte å bomme med det siste skuddet. Flokken forsvant, og vi var både overrasket og fornøyde over å få se fugl så tidlig på turen vår.

Plutselig ser jeg jammen 5 ryper til som letter godt utenfor skuddhold. De gikk ned like bortenfor, så vi fulgte på. Dette virket lovende! To minutter senere fant vi fuglene og kunne fornøyd putte hver vår rype i sekken da stillheten sank seg. Fin start på årets jakt!

Resten av dagen var i grunn helt topp den også! Vi så flere fugler, jeg traff en til som var umulig å finne igjen. Har opplevd tidligere år at de kan bli så godt dom usynlige idet de treffer bakken. Denne ble liggende igjen til reven.

Mot slutten av dagen fikk vi igjen to fugler på vingene. En av dem havnet i sekken! Fantastisk start på jakten! Tre fugler etter bare et par timer. To av dem var mine!

*fornøyd*

~ by Kenneth on September 15, 2011.

Leave a Reply

 
