Tilbake hjemme


Nå er vi trygt tilbake igjen etter en fantastisk tur! For noen fantastiske ungdom jeg har fått lov til å være på tur med! Morsomme, livlige, søte, hyggelige, uredde, reflekterte, åpne og utrolig flotte å være på tur med. I tillegg var det også mange veldig hyggelige foreldre med på turen. Fantastisk tur!

Noe av det siste helt først. Synging. Jeg har aldri tenkt om meg selv at jeg har en stemme som er egnet til annet enn skråling på konserter, eller i bilen når jeg sitter for meg selv og har musikken litt høyt på. Det skulle endre seg på denne turen. Ikke kvaliteten på stemmen, altså, men stedet hvor den ble brukt. I resepsjonen på ferga fra Tyskland til Sverige, var det en fin balkong som jeg tenkte ville være perfekt til å filme et klipp som vi kan bruke i filmen. Jeg ville at alle skulle stå på balkongen og synge mens jeg stod nedenfor og filmet. Utfordringen var musikk. Hvordan får man 27 ungdom til å synge i takt uten musikk. Prøvde å få de i resepsjonen til å spille musikken over høytaleranlegget, men fikk avslag. Spurtet til TaxFree-butikken og sjekket om de hadde iPod-høytaler. Nix. Øreklokkene mine spiller ganske høyt, så jeg forsøkte å få alle til å høre musikken derfra, men igjen uten suksess. Hva gjøre jeg nå? -tenkte jeg da løsningen åpenbarte seg inne i hodet mitt. “Jeg får ta den verste jobben”, sa jeg, tok på meg øreklokkene, lyden på full styrke, og stilte meg opp midt i resepsjonen og sang av full hals som forsanger.

Det føltes litt ugreit. Når jeg nå har hørt klippet, hvor man stort sett bare kan høre min sure sang, føles det ikke LITT ugreit lenger…. Men – jeg synes jeg skal ha cred for innsatsen! Klippet ble veldig bra (bortsett fra lyden) og kommer til å bli morsomt i filmen.

I går gikk dagen med til å besøke Sachsenhausen og Ravensbrück. Det var mange sterke inntrykk – spesielt historien om en liten gutt som ble brutalt slått i hjel. Den lille bamsen hans ligger til utstilling i Ravensbrück.

Inne i en brakke i Sachsenhausen klemte vi oss sammen rundt et bord. Vi hadde ikke noen som helst sjanse å få plass til alle på den samme plassen hvor 50 fanger måtte dele sitteplass.

Guttene la ned blomster i Sachsenhausen, og jentene la blomster i vannet i Ravesbrück. Veldig flotte sermonier med nydelig diktlesning.

Alt i alt har dette vært en fantastisk opplevelse for alle. Undommene har fått med seg en uhyre verdifull opplevelse og en kunnskap de ikke kan få uten at de faktiske har sett stedene hvor ugjerningene fant sted. I tillegg har det vært en utrolig hyggelig og sammenspleisende tur. Jeg tror alle i klassen har det litt bedre med seg selv og med de andre etter denne turen.

For oss foreldre har det også vært en veldig flott tur. Vi har blitt bedre kjent med barna våre, og alle de andre ungdommene i klassen, vi har blitt bedre kjent med hverandre og har hatt det veldig hyggelig sammen på kveldene. Noen har fått gjennomgå litt – Mette har fått høre et par tre ganger at hun er kjent for å jukse litt i kortspill, Anne Merete har stadig fått infromasjon om hva lunsjen hun spiste kostet.

Akkurat som om det er så mye å betale 57 Euro for en liten tallerken med salat? 450 kroner er det minste en haug med blader og litt tomat bør koste.

Tusen takk for en fantastisk tur 10C!

~ by Kenneth on October 21, 2011.

Leave a Reply

 
