Hjemme alene fest


Jeg burde jo ha lært. I mai var jeg på besøk på Strømmestiftelsen for å ha et foredrag. Reiste til Kristiansand og ante fred og ingen fare. Når jeg kom hjem, hadde Guro kjøpt hus. Denne helgen har jeg ofret meg for familien og har hatt lange slitsomme dager på matsanking. Guro inviterte en hel masse mannfolk fra Andebu på hjemme alene fest… Det gikk hardt for seg!

Det fine huset som Guro kjøpte hadde noen små skjønnhetsfeil. Litt som føflekken på leppa til Cindy Crawford. Gangen for eksempel:

Litt trang og kronglete, men helt ok.

Alt ble revet bort! Til slutt også gulvet.

Jeg er ikke sikker på om jeg synes dette var så praktisk jeg.

Kjøkkenet var kanskje litt lite, men det hadde noen riktig snertne løsninger. Se bare her:

Legg merke til den praktiske plasseringen av oppvaskkum foran døren! Så lurt kjøkken er det ikke mange som har!

Og det er jo mange som synes det er fint å ikke ha dører i benkeskapene…. Og kluter rundt kranene for å begrense vannlekkasjer.

Det blir jo ikke lett å sette fra seg kaffekoppen på benken, når det ikke er noen benk lengre? Og hvor skal kaffemaskinen stå?! På gulvet? Neida – gulvet ble jammen fjernet, det også!

Under gulvet var det enda en fin løsning. Det er veldig populært med lokalprodusert mat. Under gulvet lå alt klart for å dyrke grønnsaker. Isolasjonen var torv og diverse jordsmonn. Glimrende for poteter! Det blir ikke mer lokalprodusert enn dette!

Torv var i grunn gjennomgående i hele huset… Når taket i 2.etasje absolutt måtte tas ned, forsvant hele dyrkningsmuligheten på loftet også….

Denne haugen med torv kunne blitt til fine tomater, for eksempel!

Og tenk så mye honning vi kunne fått ut av et vepesbol som er 50cm i diameter!

Her snakker vi produksjon for salg! Vi kunne blitt rike!

Stua var veldig grei den – stor og romslig! Det var plass til alle disse 5 Andebu-sokningene på en gang! Og det var panel på veggen.

Og det var godt isolert! Kan ikke tenke meg at noe kan isolere bedre enn et litt tykt lag med tapet! Hvis det ikke var for at den var hengt opp med mønstersiden inn, så kunne men jo egentlig spart seg for panel også!

Mønstret ser jo ganske moderne ut, i tillegg!

Vi har jo snakket om åpen løsning. Et ungdomsrom i andre etasje, kanskje litt større åpning mellom stue og kjøkken… Jeg tenkte meg vel ikke at det bare skulle bli et stort rom i andre etasje!

Grønt er jo en veldig beroligende farge. Litt frisk variant kanskje, men den sorte pipa demper jo litt og skapte en artig kontrast.

Gangen med det fine kottet gikk det slik med:

HalloO! Nå er det jo ikke en gang med et kott – det blir jo bare et kott igjen av alt sammen!

Hva kan jeg si…? Og som om ikke dette var det verste: Jeg foreslo, som nevnt åpen løsning mellom stue og kjøkken, IKKE mellom stue og KJELLER!

Ikke engang pipa fikk stå. Den som var så fin og sort på den ene siden, og så enormt voldsomt stor på alle andre sider…

Jeg syntes det bare var sjarmerende at det var satt opp en skikkelig tung pipe rett på gulvet, uten støtte under. Det fikk jo gulvene til å få en flott helling i stua. Vi kunne hatt mye glede av det – bakkeløp for ekempel, eller klatrekurs! Og hvem kunne vel tenkt at mye av pipa slett ikke var laget av teglstein, men av teglstein med tømmervegg inni?

Det er mange som synes det er lurt med en pipe laget av tre! Tror det var vanlig i Bergen (riktignok for noen hundre år siden, før den store bybrannen), og mange andre steder før man var så opptatt av bygningsforskrifter og brannsikkerhet og sånn.

Nei, det er ikke så greit når man forsøker å ta litt ansvar for å skaffe mat, sliter seg ut i time etter time på rådyrjakt, når kona slår seg løs med noen ivrige festløver fra Andebu og snur huset på hodet.

Her er gjengen samlet i det som nå ikke kan kalles noe annet enn kjellerstuen…. Fantastisk gjeng å ha på besøk, men NEI  – dere er ikke invitert på innflyttingsfesten!

~ by Kenneth on November 13, 2011.

4 Responses to “Hjemme alene fest”

  1. WOW – her har det blitt gjort mye og det er MYE igjen å gjøre, men jeg er sikker på at dere får det flott når dere blir ferdige! Lykke til med husprosjektet

    • Ja, det er litt småpusling som gjenstår. Fordelen nå er at alt som gjøres blir bare til det bedre! Til våren en gang, da blir det bra! 🙂

  2. Å jøje meg!! rive å begynne på nytt kanskje hehehe 🙂

    • Ja, vi er vel ikke så altfor langt unna, men bare vent – dette kommer til å bli mye finere enn et nybygg! 🙂

Leave a Reply

 
