Klare meninger


Dagen begynte på universitetet hvor filmskolen hører hjemme. Universitetet ligger nydelig til ved bredden av Lake Victoria i Ggaba like utenfor Kampala. Banji og Doreen fortalte litt om hvordan det er å være funksjonshemmet til filmstudentene før Liv startet sitt kurs.

Studentene var nok ikke vant til å se blinde og døve mennesker som kunne stå foran forsamlinger og holde presentasjoner. Når de forstod at de hadde en ung mann som var utdannet psykolog og brukte pc like naturlig som dem selv, selv om han var blind, så tror jeg det gjorde inntrykk.

Liv startet opp sitt kurs for studentene og Doreen og jeg dro etterhvert tilbake til UNADs lokaler sammen med tolkene.

UNAD hadde bedt om at vi kunne få til et møte i løpet av denne uken, og i dag passet det veldig bra. Jeg ble litt overrasket når vi startet opp med møtet, og de ønsket at jeg skulle ta ledelsen. Jeg satt noen sekunder med tanken: “Eehh, var det ikke dere som ville snakke med meg…? Jeg trodde at…?” Jeg hadde imidlertid noen saker jeg hadde behov for å ta opp, og hadde satt opp en liste fra før, så jeg hentet meg raskt inn og sier “Ja! Og jeg har satt opp denne agendaen for møtet. Hvis dere har noen flere saker, så kan dere bare si i fra.” Det viste seg at de hadde flere saker de ville drøfte. Jeg tror de syntes at noen av sakene var litt sensitive, og hadde kanskje ikke lyst til å starte møtet med dem. Vet ikke…

Jeg fikk tatt opp mine ting, og vi hadde noen spennende samtaler! Så kom de sakene som de kanksje synes var sensitive, men som jeg syntes bare viser hvor dyktige og engasjerte mennesker vi jobber med. Ungdommene var frustrerte, de hadde saker som de hadde tatt opp med sine overordnede, og de synes ikke at de ble hørt. Diskusjonene var veldig livlige! Ungdommene er utrolig ivrige og har masse flotte ideer og løsninger. De er heller ikke redde for å si klart fra om hva de mener, og om hva de har drøftet med andre av ungdommene. Dette er deres prosjekt og de vet akkurat hvordan de ønsker at ting skal se ut. Kombinasjonen av ungdommelig glød og erfaren ledelse gjør at ungdommenes sterke meninger får stor påvirkning på prosjektet innenfor de rammene som budsjetter og planer setter. Jeg hadde vært lengt mer bekymret hvis det ikke kom opp saker hvor de unge ikke var enige med de som har mer erfaring! Til slutt tror jeg at alle var ganske fornøyde!

Vel tilbake på hotellet (sliten!) rakk jeg akkurat de siste solstrålene på terrassen. Når etterhvert en av mine ugandiske favorittretter stod på bordet foran meg, var jeg riktig så fornøyd. Tilapia! Mmmmmm…..!

Jada – jeg vet at det ikke ser like ryddig ut som fiskepinner, når fisken ligger slik og skuler stygt på meg, men for en velsmakende fisk! 🙂

~ by Kenneth on March 22, 2012.

2 Responses to “Klare meninger”

  1. Høres ut som en bra dag! Flott at ungdommene er engasjerte! Ha en god natt, vi lader opp til Emmas store dag, og må nok tidlig opp… Gleder meg til du kommer hjem, men er så glad for at du får være med på en så spennende jobb. Vi klarer oss fint her! 🙂

    Jeg elsker deg! Suss og puss ❤

Leave a Reply

 
