Water Play Pump


Veldig flott dag på Chisombezi i dag! Det er alltid like stas å se elevene på Chisombezi igjen. Noen har forandret seg litt, noen kjenner meg igjen, noen er nye, alle er like fantastiske unger. Jeg gleder meg alltid like mye over å se Agathe igjen. Idag var hun et eneste stort smil. Jeg kunne også se veldig godt at hun har vokst og strukket seg.

Ungene ville vise bort sitt nye morsomme lekeapparat! Med støtte fra strikkedamene i Greåker Frikirke og elevene ved Andebu Barneskole har de døvblinde ungene her fått seg et flott lekeapparat som også er en vannpumpe! Veldig smart system!

Morsomt å se hvordan de koste seg med denne!

Bare se på den fantastiske lille ungen som sitter midt i bildet! 🙂

Det som er så fint med dette lekeapparatet er at det i tillegg til å være en vannpumpe også gir elevene veldig verdifull trening. Jenta på bildet var ikke helt stødig i gangen, og trenger masse øvelse før hun kan gå helt på egen hånd. Med dette apparatet får hun muligheten til å gå så mye hun vil!

Som om ikke trygg tilgang til vann, en morsom leke og et nyttig treningsapparat er nok funksjoner for denne pumpen, så har den også ført til at de som bor i området rundt Chisombezi har fått en mer positiv innstilling til Chisombezi og de døvblinde elevene. Ungene i nabolaget er invitert til å bruke lekeapparatet så mye de vil, så lenge de leker sammen med ungene på Chisombezi. Superpopulært! Emma fortalte at ungene kom innom hver dag etter skolen, og ofte i helgene også! Ungene i nabolaget som tidligere synes at elevene på Chisombezi var rare og noen ganger litt skumle, leker nå daglig med de døvblinde ungene.

Noe jeg også synes er litt hyggelig er at hver eneste krone som ungene i Andebu har samlet inn, og damene i Greåker har jobbet så hardt for, har blitt puttet inn i denne. I tillegg har jeg en liten, super nevø som har bidratt med oppsamlede penger i en julekalender. Det er greit å vite at ikke noe blir borte på veien! 🙂

Vannet blir pumpet opp i en tank som står høyt oppe for å skape trykk i kranene.

Merkelig… Bildet vil ikke stå den riktige veien. Gir opp å krangle med wordpress og legger det ut på tvers. Dere får heller snu pc-skjermen (eller hodet – det er kanskje lettere).

Jeg må vise dere et par bilder til fra i dag. Chisombezi har nemlig begynt med opplæring i Braille. Punktskrift på norsk.

Viktig kunnskap for å kunne lese og skrive! Det er ikke alle elevene på Chisombezi som her forutsetninger for å kunne lære seg Braille, men for de som har det vil dette være verdifullt for dem videre i skolegang.

Det er mange ting som Chisombezi må gi opplæring i. Alt fra å gå, spise på egenhånd, knytte skolisser, dyrke mais, engelsk, mattematikk til det å kunne gå på do på egen hånd. På Chisombezi er det “ordentlige” doer. Akkurat lik de vi har hjemme. Det hjelper lite om ungene klarer å bruke disse selvstendig når de kommer hjem til doene der. Derfor er Chisombezi i gang med på lage en ordentlig malawisk do.

Hullet i bakken er på plass. Nå mangler bare et skramlete lite skur for å gjøre det hele autentisk…

Mesteparten av dagen har Emma og jeg brukt til å gå gjennom langtidsplanen for Chisombezi. Etter en undersøkelse av døvblindes leveforhold i Malawi som ble gjennomført i fjor, ser vi at det er endel som må endres i planen. Det er kanskje ikke så superspennende å høre om her, men jeg forteller gjerne masse om det til de som vil høre når jeg kommer hjem! 🙂

En liten tankevekker til slutt… Jeg har blitt kjent med en veldig hyggelig taxisjåfør som jeg har kjørt med flere ganger denne uken. På vei hjem fra en lang dags jobbing kunne jeg nyte solnedgangen.

Jeg tenkte for meg selv at det blir jammen noen lange dager for meg når jeg reiser fra hotellet i 8-tiden, og ikke kommer tilbake før ved solnedgang, ca kl 18. Jeg spurte taxisjåføren om hvor lange dager han hadde. Han svarte at han startet klokken 6 og jobbet til halv ti – ti på kvelden! Det verste var ikke alt slitet, men han var litt lei seg for at han så ungene sine så lite. Han savnet dem veldig, og fortalte at de sov når han gikk på jobb, og hadde lagt seg når han kom hjem… Heldigvis hadde han fri annenhver søndag!

Og med det vil jeg gjerne få uttrykke min sterke støtte til alle som streiker hjemme i Norge. Dere har det vanskelig, og blir dårlig betalt, så jeg har full forståelse for kampen. Stå på Arne Johansen!

~ by Kenneth on June 5, 2012.

2 Responses to “Water Play Pump”

  1. Å, så herlig å se bilder av ungene! De er helt fantastiske! Moro å se at det funker så kjempebra med vannpumpa, den ser jo ut til å være et funn! Du er heldig som får treffe alle disse flotte barna, nå skulle jeg vært der! Hils Emma masse og si at jeg synes pumpa var så flott! Jeg er så stolt av deg og glad i deg! ❤ Ha en super dag imorgen også, så snakkes vi. Jeg elsker deg! 🙂

    • Pumpa er helt utrolig smart og fungerer knall på skolen! Jeg er veldig heldig som har muligheten til å få være med på å gjøre ting litt bedre for noen som trenger litt ekstra! Og – jeg er veldig heldig som har deg! Elsker deg!

Leave a Reply

 
