Billig arbeidskraft


I dag har jeg igjen vært en tur på Chisombezi. Hovedfokuset i dag har vært på OD. Christopher, Emma og jeg har sittet sammen hele dagen, og 4 ungdom kom en tur mot slutten av dagen. Da har vært på skole i dag og kunne ikke komme tidligere. En av de fire gjorde et sterkt inntrykk. Hun har fått hjelp til å komme tilbake til skolen. Hun var funksjonshemmet – armene var deformerte. De hadde stoppet å vokse når hun var et par år gammel, og var svært korte. Hun hadde gått på på skole og klarte seg godt. Hun hadde blitt mobbet, men hadde likevel vært på skolen. Så ble hun voldtatt. Misbruk er et stort problem for forsvarsløse funksjonshemmede jenter. Gravid og skamfull hadde hun sluttet på skolen. Mziwika kom i kontakt med jenta, snakket med henne, med foreldrene, med skolen og bistod henne i veien tilbake. Nå er hun igjen tilbake på skole! I år regner hun med at hun vil klare eksamen slik at hun kan fortsette videre skolegang.

Ungdommene fortalte også hvordan de var involvert i å planlegge aktivitetene på Mziwika, hvordan de hadde ansvar for å gjennomføre dem, og jeg fikk se rapportene de skrev til Christopher. Veldig bra! Jeg ble invitert til å være med dem ut en gang til skal ut for å gjennomføre en av aktivitetene de holder på meg. Det skal jeg gjøre!

Det var også morsomt å observere ungene som lekte sammen på vannpumpen når de ikke visste at noen så dem. Tre døvblinde jenter moret seg storlig sammen med tre gutter som kom på besøk.

Arbeidskraft er svært billig her. Arbeidskraft er så billig at det er billigere å ansette ti mann som klipper gresset med machete, enn det er å kjøpe en gressklipper og kun ansette en person. Det fører til at det er veldig flotte blomsterbed langs veiene i Blantyre by! Ikke så galt at det ikke er… ?

Har du nok folk ansatt så får du også mulighet til å ha en hel masse busker klippet til de underligste former. Stoler, trapper, halve baller osv er vanlige former.

Denne, formet som en mus eller noe liknende er litt mer sjelden…

Landskapet er fantastisk vakkert i denne delen av Malawi. Det er ganske begrenset det jeg får sett denne gangen, men turen til Chisombezi byr på mange flotte syn.

Eller som denne lille fjellknausen som ligger rett ved veien:

Jeg har planer om å gå til toppen av denne en gang! Har det bare så altfor travelt på turene… #dårlig-unnskyldning.  Next time!

~ by Kenneth on June 6, 2012.

2 Responses to “Billig arbeidskraft”

  1. Å, kjære! Sterke historier mange bærer på!! Hva kan jeg si? Kunne ønske jeg kunne forandre verden…

  2. Klart du kan forandre verden! Det kan i alle fall jeg! I hvert fall litt… Det er altfor mange slike sterke historier….

Leave a Reply

 
