Jobben gjort


Alltid en litt rar og vemodig, men veldig deilig følelse når det siste møtet er ferdig, den siste avskjed er gjort, lykkeønskninger og en stor stabel med etterarbeid er stablet opp. Idag har jeg hatt en meget variert og uvanlig informativ dag. Etter mange års samarbeid med partnerne har vi fått et godt og fortrolig forhold. Det har åpnet opp for utveksling av informasjon som ikke hadde vært mulig for bare et par år siden. Langsiktighet og tillit er viktig i alle forhold, så også her.

Dagen startet på PODCAM (Parents Of Disabled Children Association Malawi), eller som de litt uheldig har stående på en av organisasjonens biler:

“Dunno what they’r do’in, but it’s somtin OD!” – Og neste år skal de treffende nok starte opp et filmprosjekt! 🙂

Alle OD-koordinatorene var i møtet, og vi jobbet effektivt med planer for midtveisevaluering av prosjektene. Etter møtet reiste jeg inn til byen for å treffe Emma igjen en siste gang før reg reiser. Det var noen ting hun hadde glemt i går som måtte ordnes i dag. Te som jeg skal ha med hjem til Guro!

Lunsj på Hostaria kan anbefales, og hvis du er lei av å prute på markeder så anbefales virkelig butikken som ligger vegg i vegg med Hostaria. Fine ting til hyggelige gaver og helt fine priser.

Så gikk turen tilbake til hotellet for to møter. Først med VIHEMA – organisasjonen for døvblinde i Malawi. Vi har samarbeidet en god stund med VIHEMA for å bedre livssituasjonen for døvblinde. Akkurat nå er det ikke aktuelt med et formelt samarbeid av flere grunner, men det er likevel viktig å ha gode kontakter med organisasjonen.

Etter en lang dag med mange møter har jeg nå min egen lille avsluntingsfeiring og unner meg en uvanlig kostbar middag (110 kroner!). And på Casa Mia kommer godt på linje med middagen igår. Dette må være det mest smakfulle og møre andebrystet jeg noengang har spist! Casa Mia får faktisk bedre score enn 21Grill på TripAdvisor. Anbefales!

Nå sitter jeg for meg selv og oppsummerer inntrykkene. Alle de fantastiske ungene på Chisombezi! Koste meg sammen med dem i går ettermiddag når vi var ferdige med arbeidet for dagen. De fniste når det viste seg at vi i Norge hadde helt andre tegn enn i Malawi. Måneden vi i Norge bruker et tegn som betyr “Varmt” har et tegn som betyr “Kaldt” i Malawi. Veldig rart!

Jeg har et litt ekstra mykt hjerte for Agathe, og gleder meg litt ekstra hver gang jeg ser henne. Det er fantastisk å se den utviklingen hun har hatt siden jeg traff henne for første gang i et fattig område i utkanten av Lilongwe.

Jeg har også blitt kjent med Christopher i løpet av dette besøket. Det har vært en veldig god erfaring. Han virker som en svært flink og engasjert koordinator for OD-prosjektet!

 Her står han i et rom de benytter til undervisning på Mziwika. Funksjonshemmet ungdom skal inkluderes i skoler, i landsbyene hvor de bor og ha venner de kan være sammen med. Ikke en selvfølge for funksjonshemmede i Malawi….

Mziwika vil også gi ungdommene opplæring som kan bidra til at de kan klare seg selv, og få en inntekt. Foreløpig har de gitt opplæring i å dyrke forskjellige grønnsaker som mais

Cassava,  og

søtpotet. Noe av det som produseres blir til mat på kurs som de har på Mziwika, noe skal selges fo rå gi inntekter til senteret. Chrisotpher og Emma gjør en veldig god jobb her!

Jeg er nok en dårlig reiseguide for den som håper på eksotiske bilder fra et land som byr på nok av motiver. Jeg glemmer bort å ta bilder. – Nei, det er nok ikke noe spennende å se. – Og det der er jo bare en butikk… – Hvem vil vel se et bilde av denne busstasjonen med 200 minibusser i vilt kaos? – Og dette markedet var da ganske så ordinært…. Unnskyld! Men for de som håper på noe fantastisk flott etter denne innledningen kan det hende at en julestjerne ikke gjør så stort inntrykk…

Og bildet er strengt tatt ikke så imponerende heller, men slik ble det tatt ut fra bilvinduet i full fart. De blir til store busker og trær hvis de bare får stå lenge nok. Riktig så vakre fargeklatter kan de være også langs veiene! I min neste jobb skal jeg lage reiseprogram for NatGeo! Kjenner jeg har det i meg! 🙂

Nå skal jeg trekke meg tilbake til rommet, pakke de siste tingene, snakke med de der hjemme på Skype, og hvile litt før jeg tar fatt på 30 timer på reisefor for å komme hjem! Oppdaterer nok fra Johannesburg også – har 8 timer å vente der….

C U!

~ by Kenneth on June 8, 2012.

2 Responses to “Jobben gjort”

  1. Så hyggelige bilder. Skjønne, skjønne Agathe! 🙂 Og te til meg, da gitt! Emma er en engel, jeg er nemlig nesten helt tom. Nå har vi begynt å savne deg, og gleder oss veldig til du kommer.Ser dere har fått gjort masse jobbing, det er bra. Da kan du komme hjem, og det nærmer seg sommer. ❤ Ha en god reise hjem, vi venter på deg! 🙂 Jeg elsker deg! ❤

    • Klart du får te av Emma! Hun vet hvor avhengig du er av din daglige te fra Malawi! Vi har gjort masse, og jeg synes rett og slett vi har vært flinke! *god-følelse*

      Jeg gleder meg veldig til å komme hjem til dere, også! Jeg elsker deg!

Leave a Reply

 
