Hundreåring ut av vinduet


Reisen til nå i dag har gått usedvanlig greit! Veldig behagelig å ta fly fra Malawi klokka 13 i stedet for klokka 8 på morgenen. Det har gjort at jeg har hatt en veldig behagelig morgen på hotellet (kunne stå opp klokka 7 istedet for klokka 4), med god frokost og en grei tur til Chileka – flyplassen ved Blantyre. Fant en plass i sola og koste meg frem til avgang.

Chileka bygges om – det har pågått en god stund, og det kommer nok til å ta en stund til det blir ferdig…. I alle fall hvis man skal dømme ut fra det tempoet jeg så arbeidet gikk for seg i dag. Jeg telte 24 menn med blå klær og hjelm – som ikke gjorde noen verdens ting. Nå overdriver jeg selvfølgelig – jeg så at noen jobbet. Det skal de ha. Tre av mennene samarbeidet om å sage over en planke. En holdt planken, en saget og en så ut til å dirigere det hele (kan godt hende at han bare så på av ren nysgjerrighet; “Ååååå? Er det sånn man sager!”) Det helt tok 6-7 minutter, (nei, det var ikke en stor planke) og ble etterfulgt av det samme som hadde skjedd rett før planken ble bearbeidet. Ingenting.

Glemte å si at jeg helst ville sitte ved midtgang når jeg sjekket inn, og havnet ute ved vinduet. Tenkte at jeg skulle benytte anledningen til å ta noen flotte oversiktsbilder fra luften. Det gikk ikke så bra. Det er ofte litt turbulens i områdene rundt flyplassen. Det begynte greit – litt på skrå når vi skulle ta av:

Og kanskje strengt tatt et ikke så veldig spennende bilde…

Bedre når vi kommer opp, tenkte jeg!

Dette ble jo ganske så – dårlig…

Når turbulensen roet seg litt mer ned, så var vi strengt tatt så langt oppe at det ikke ble så banebrytende bilder, da heller.

Vel fremme i Jo.burg gikk alt igjen veldig glatt og jeg satt ganske raskt på en resturant og slappet av. Etter litt mat og en liten handletur har jeg nå funnet meg en god benk hvor jeg kan ligge og slappe av litt frem til flyet går videre til Amsterdam.

Jeg har selskap av en hundreåring som klatret ut av vinduet (på hundreårsdagen sin) og forsvant. Dvs han forsvant bare for de som tenkte at han skulle være på rommet sitt. Han fortsatte i aller høyeste grad å leve livet. Veldig godt følge denne hundreåringen som akkurat nå befinner seg i en bok som ligger i bagen min. Boka heter kort og godt “Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant”, og som forfatterens onkel Hans uttrykker det på omslaget: “Jeg har lest verre skit enn dette,” Lun, humoristisk road-movie-historie om en ganske så sprek hundreåring og hans opplevelser gjennom livet. Anbefales!

~ by Kenneth on June 9, 2012.

2 Responses to “Hundreåring ut av vinduet”

  1. Jeg vil låne hundreåringen når du kommer hjem! Vi venter på deg! 🙂 Stor suss fra din lille kone ❤

    • Ja, jeg morer meg godt i hans selskap! Bare et par timer nå, så er jeg hjemme hos deg! 🙂

Leave a Reply

 
