Buss gjennom Malawi


Endelig fremme på Casa Mia. Emma møtte meg på busstasjonen igår når bussen etter 5 timer på veien spyttet passasjerene ut igjen.

Jeg gjennomførte VM i rask tur gjennom flyplass når jeg kom til Lilongwe. Flyet var to og en halv time forsinket fra Nairobi, så når vi landet i Lilongwe hadde jeg 30 minutter til bussen min videre skulle gå… Det visste jeg ikke ville gå, men jeg kunne jo forsøke! Kontroll for gulfeber, passkontroll, hente bagasje på båndet, toll, minibank og finne taxi. Rekorden for dette er nå 15 minutter! Først når jeg satt godt plassert i taxien kom informasjonen om at taxituren til busstasjonen ville ta 25 minutter… følgelig kom jeg 10 minutter for sent til bussen. Kjipt. Heldigvis hadde bussen en stopp til i Lilongwe, og vi hadde 15 minutter på å rekke den.

Med 5 minutters margin kunne jeg kjøpe billett og gå ombord. Deilig! Når en serveringsdame kom med en iskald Coca Cola til en veldig sliten, trøtt og tørst Kenneth, føltes alt veldig fint!

 Bussturen videre var i grunn veldig fin! Behagelig buss, vakker utsikt og endelig en mulighet for å få litt søvn.

Utenfor gled Malawi rolig forbi. Varmt, tørt og vakkert!

Jackaranda og bogainvillea stod i full blomst overalt. Til tider føltes det som å kjøre gjennom et program på National Geographic Channel. Manglet bare de ville dyrene. Istedenfor dyrene på TV ligger den virkelige verden og skriker utenfor. Det gir sterke inntrykk, selv om jeg har sett dette 1000 ganger før, å se fattigdommen som glir forbi.

Vel fremme i Blantyre møtte Emma meg og fulgte meg til hotellet. Veldig koselig å se henne igjen. Cathrine fra Blindeforbundet hadde kommet noen timer før meg og vi fikk oss en god middag på terrassen. Godt å være fremme!

Idag sitter jeg og jobber litt her på hotellet. Vi skal ha et møte i morgen hvor vi skal drøfte rapporten fra midtveisevalueringen av OD-prosjektene. Egentlig skulle vi fått rapporten sist onsdag, men den kom ikke før ved midnatt på fredag. Fikk ikke lastet den ned før i går. Det betyr at vi har bare idag på å lese gjennom repporten på 60 sider, og komme frem til noen kloke kommentarer.

Arbeidsplassen er terrassen. Ca 30 grader i skyggen. Veldig deilig!

~ by Kenneth on September 23, 2012.

4 Responses to “Buss gjennom Malawi”

  1. Heisann sveisann, skal si du får kontrastene rett i fleisen. Fra rypejakt i norske fjell til hard afrikansk virkelighet. Men 30 grader i skyggen høres greit ut 🙂 I går gikk jeg i tre lag klær under skalljakka og frøs da jeg pakket båten i presenning.

    Fikk du forresten dratt til tannlegen? Kjørte du tilbake på tirsdag? God tur og jobb videre!

    • Ja, det er en viss overgang fra rypejakten til 30 grader i skyggen. Og fra norsk overflod til malawisk mangel på stort sett alt… Jeg fikk kommet meg greit til tannlegen. Tok turen opp på tirsdag. Litt tregt å kjøre så langt, men du verden så flink han er til å rydde opp i tannknotet mitt.

      Hører fra Guro at det blåser friskt og regner, så jeg skjønner behovet for mange lag. Her har jeg hatt det såpass varmt at jeg til slutt fant neglsaksa og gjorde om en bukse til shorts. Tenkte at jeg ikke ville trenge shorts, som regel har jeg jo brukt ulltøy her. Ikke denne gangen. 🙂

  2. Ha en kjempefin og arbeidssom dag idag! Håper dere får gjort det dere har planlagt. Jeg elsker deg! Vi snakkes! 🙂 Suss og klem

    • Idag har vi vært flinke! Vi har hatt en veldig spennende og krevende dag, men vi har fått til en god og effektiv dag hvor alle har kommet med gode innspill. Nå er jeg litt sliten… Har fått meg en liten pause, og så skla jeg jobbe litt mer før middag. Elsker deg! 🙂

Leave a Reply

 
