Safari light


Det har vært veldig gøy å få sett litt av Nairobi i dag! Vi ble hentet på morgenen av George som tok oss med til Nairobi National Park. Det er en god stund siden jeg kjørte rundt i Nairobi, så det var veldig morsomt å kjenne igjen steder. Det er mye som er forandret siden sist, men det var også veldig mye som var kjent. George virket litt overrasket over hvor godt jeg var kjent – det var i grunn jeg også.

Jeg hadde egentlig tenkt av vi skulle ta en ordentlig rundtur i parken, men ettersom det ville ta en del tid, og det ikke var så sikkert at vi ville se noen dyr i det hele tatt valgte vi å gå en liten runde i det de kalte ”Animal orphanage”. Kort og godt en liten dyrepark med et utvalg av dyrene som man kan se i parken. Det var jo stas å se løve, gepard, leopard, hyene og de andre dyrene, men jeg må innrømme at jeg ikke var veldig glad for å se hvor små innhegninger dyrene hadde. De så ikke akkurat ut til å trives. Men – vakre er de:

Den observante leser legger merke til det som på bildet kan se ut som en fotoeffekt som er lagt på for å skape en ramme rundt leoparden. Det er dessverre ikke Photoshop – det er et nettinggjerde.

Krontranen har jeg sett flere ganger fritt i Uganda. Morsomt å se den på nært hold. Raring.

Denne tassen her var det ikke lett å få et bilde av. Ikke stort større en et ekorn. Veldig søt der den fartet rundt!

Vi dro videre til Nairobi Elephant Orphanage. Det var stas! Elefantene her er elefantunger hvor moren er død, enten av krypskyttere, som følge av konflikt med mennesker om leveområder eller av naturlige årsaker. Alle elefantene blir sluppet løs i en park når de er ca 3 år gamle. Det så også ut til at elefantene trivdes og at de hadde plass til å bevege seg på. Området de hadde var ganske så stort. Jeg fikk plassert meg helt optimalt og kom helt innpå elefantene uten at jeg hadde noen andre rundt meg!

Vi kom noen minutter etter at det hele hadde startet og trodde ikke vi fikk så gode plasser. Det viste seg raskt at der vi stod var akkurat der hvor alle elefantene gikk når de skulle bort for å vise seg fram for turister. Det gjorde at vi kom helt opp til dem , og fikk bilder av elefantene uten masse mennesker rundt!

Denne tassen var bare noen uker gammel!

Når elefantene skulle gå igjen kom så direkte mot meg at jeg en stund lurte på om jeg kanskje hadde funnet en plass som ville gi litt vel mye kontakt med dyrene…

Jeg stod akkurat så nærme som det ser ut på bildet… Bildene av elefantene har jeg tatt med mobilen.

Veldig flott opplevelse! Emma var veldig fornøyd hun også!

Det hele hadde tatt noen timer, og vi bestemte oss for å dra inn til Nairobi sentrum for å få oss litt lunsj. George kjørte oss til et veldig deilig sted hvor vi fikk selskap av en liten ape i det nærmeste treet. Apene hadde nok lært seg at de kunne finne mange godsaker på bordene. En ekstra modig hoppet opp på buffébordet og fikk med seg en god porsjon frukt før han ble jaget.

Flott dag! Veldig hyggelig å være sammen med Emma utenfor kontorene, utenfor de stedene vi pleier å være når vi bare fokuserer på jobb. Vi har fått noen veldig fine samtaler og har i grunn hatt det helt topp!

Liker Kenya!

~ by Kenneth on September 30, 2012.

4 Responses to “Safari light”

  1. Dette så ut som en hyggelig dag! Skjønne dyr, og jeg tror du skal være glad for nettinggjerdene tross alt! 🙂 Fint at dere fikk en dag sammen med litt andre opplevelser. Vi snakkes ikveld på Skype! Suss og klem ❤

    • Jeg er forsåvidt glad for nettinggjerdene, det er bare det at de gjerdene rammet inn et svært lite område… Tror ikke noen av burene kan ha vært større en et par hundre kvadrat. Men et gjerde mellom meg og en løve? Liker!

  2. Har ikke fått sjekket på et par dager, skal si det renner på med poster her. Veldig artig! Må si den elefanten var hakket nærmere enn jeg hadde satt pris på! Men siden du er dyrenes (og spesielt moskusens) konge så var det vel naturlig for deg. hahaha. Skikkelig spennende…

    • Det var et veldig sikkert opplegg! De hadde satt opp et tau mellom elefantene og oss. Tauet stod imidlertid akkurat så høyt at elefantene kunne gå under der jeg stod. Men – elefanter er kloke dyr! De ville aldri gjort noe mot dyrenes konge! Alt var helt trygt! 🙂

Leave a Reply

 
