Sikri School for the Deaf, Blind and Deafblind


Gratulerer med dagen, min kjæreste lille vakre kone! Tenk at du har holdt ut med meg i 19 år! Jeg er den heldigste mannen i verden. Jeg ser lenge på deg hver ensete dag vi er sammen, og tenker det samme hver gang: Tenk at jeg har en så pen kone! OG smart! Og snill med meg! Og snill og flink med jentene! Jeg elsker deg!

Vi satte av gårde ganske så tidlig. Før jeg dro rakk jeg å ta dette bildet ut fra balkongen:

Ikke så verst!

Vi kjørte omtrent halvannen time gjennom vakre frodige Kenya før vi kom frem til Sikri.

Rektor på skolen, Francis møtte oss, og fortalte oss om skolen. Veldig flott mann! Han hadde et engasjement for elevene på skolen og for skolen som gjorde inntrykk. Joseph hadde fortalt oss at den forrige rektoren hadde nærmest kjørt skolen til grunnen. Det var ikke lett å se nå. Francis fortalte at skolens oppgave var å gi elevene som kom dit en opplæring som kunne gjøre at de kunne få seg en jobb, eller at de kunne livnære seg selv gjennom jordbruk, veving, snekkerarbeider og mer.

Skolen får støtte fra internasjonale donorer og fra myndighetene, men et mål var å kunne drive skolen helt selvstendig, uten å være avhengig av støtte. Dette var de i ferd med å oppnå. Arbeidstreningen er lagt veldig praktisk opp. Elevene arbeider med jordene, med dyrene, med veving og møbelsnekring for å lære seg hvordan dette kan gjøres. I denne prosessen produserer skolen nok mat til at de er selvforsynte med de fleste basisvarer, og de kan også selge en del varer på markedet for på den måten skaffe inntekter til driften. Veldig bra! Som på  Brian Resource Centre er går husdyrhold og jordbruk hånd i hånd. Alle ressurser utnyttes! Gjødsel fra dyr øker vekst av for til dyrene og vekst av alle de andre sortene. De har kuer, sauer, griser, kaniner, ender, høner, mais, søtpotet, kaffe osv osv osv.

Avdelingen for de døvblinde minnet på noen måter om Chisombezi. På mange måter ligger Chisombezi foran, men når det gjelder arbeidstrening så fikk vi mange gode ideer som vi vil ta med tilbake til Malawi.

Denne måten å dyrke grønnsaker på så vi også på Brian. Den fungerer veldig godt for døvblinde. Det er enkelt å gå rundt sekken, og man har tilgang til alle planter uten at man trenger å få hjelp til å unngå å tråkke på planter. Det er lite luking og mulighet for å dyrke ganske mye på liten plass. Tre slike sekker med grønnsaker dekket basisbehovet for en familie. Planten som dyrkes i denne heter sukomo wiki, og er en veldig vanlig matplante i området (og i store deler av Kenya). Smaker noe i nærheten av kål.

Skolen hadde etablert en fiskedam hvor de alet opp en av mine favoritter, tilapia. Nydelig fisk! Med investeringer på ca 50-60 000 shilling (ca 4000kr), regnet de med å tjene ca 250 000 shilling (ca 17 000kr) allerede første gang de selger fisken på markedet. Dammen var lett å vedlikeholde, og krevde lite arbeid bortsett fra i innhøstingen. Mye av arbeide kunne også gjøres av de døvblinde, selv om de måtte ha litt bistand.

Dette er noe som godt kan gjøres ved Nziwika, OD-prosjektet i Malawi. Der har de god tilgang på vann.

I dag holdt elevene på å sortere og måle mais. Viktig arbeid ettersom mais er den viktigste matkilden for svært mange mennesker i denne delen av verden.

Litt senere hadde de klasseromsundervisning hvor elevene fikk spesielt tilpassede oppgaver.

Gutten på motsatt side av bordet holder på med et brett som er et forstadie til å lære seg braille, blindeskrift.

Denne gutten (det er bare gutter på skolen) lærer seg en veveteknikk. Målet var at han skulle etterhvert lære seg å bruke en større vev. En annen gutt som hadde sluttet på skolen i fjor hadde blitt så flink at han klarte å veve forskjellige ting for salg, og hadde nok inntekt på dette til å klare seg selv!

Vi fikk  også et godt innblikk i hvordan de la opp individuelle opplæringsplaner, foretok vurderinger av hver enkelt (dette gjør Chisombezi mye bedre etter den opplæringen vi gjennomførte i fjor!), og hvordan de evaluerte fremgangen til hver enkelt. Veldig mye positivt å hente i arbeidsmetodene. Emma og jeg forlot stedet med mange ideer og visjoner for hvordan Chisombezi kan utvikles videre, og for hvordan Nziwika også kan vokse. Veldig nyttig besøk, med andre ord!

Etter den obligatoriske, og hyggelige bildesermonien, reiste vi tilbake til hotellet. Etter 11 timer ute i feltet var det utrolig deilig å komme tilbake til balkongen for å nyte solnedgangen.

Det var en svært behagelig og velsmakende opplevelse! OG veldig fortjent!

Solnedgangen var ekstra vakker i kveld. Det har vært lit tmer skyer i dag, og himmelen stod i brann. Savnet Guro litt ekstra når jeg satt her og nøt synet.

Nå er det ikke lenge til jeg kommer hjem igjen!

I morgen skal vi besøke en skole til for døvbinde. Den ligger i Mumias. Etter at vi er ferdige med besøket vurderer vi å sette kursen mot Nakuru i stedet for å komme tilbake hit. Da dekker vi mer enn halvparten av reisen tilbake til Nairobi, og jeg kan være litt mer avslappet på at jeg kommer meg tilbake før flyet til Amsterdam og Norge går tidlig fredag morgen. Det betyr også at jeg ikke vet om det finnes internettdekning dit jeg kommer. Det kan også bety at vi kanskje finner et hotel ved en liten innsjø som skal være veldig vakker, og full av flamingoer. Vi får se!

Ha en god natt!

~ by Kenneth on October 2, 2012.

One Response to “Sikri School for the Deaf, Blind and Deafblind”

  1. For en innholdsrik dag! Kjempespennende ting dere har fått se. Nydelige bilder, virket veldig bra opplegg! Det gjøres jammen en kjempejobb, tenk hvor mange som får et bedre liv med opplæring her! Ellers ser det deilig ut på terrassen, ja… Skulle sittet ved siden av deg ikveld! Takk for gode år, skatten min, gleder meg til fortsettelsen! Jeg elsker deg ❤

Leave a Reply

 
