Filmkveld med Nilewood


Endelig var dagen for premiere for filmene kommet! Det ble (til slutt) en stor suksess!

Det begynte ikke like bra… Liv og jeg var tidlig ute til kinoen, visstnok den største i Kampala – Cineplex. Det var leiet inn en kinosal til visningen og vi ble ledet inn i mørket. Hmm… dette går ikke. Det er jo helt mørkt her! Det kommer flere som trenger litt ekstra lys for å komme seg frem! Joda – de hadde litt lys som etterhvert kom p men det hjalp omtrent like mys som et stearinlys i Oslo Spektrum. Hvis vi ville ha mer så måtte vi kjøpe en lyspære selv. OK! Service!

Vi tok turen oppom maskinrommet fo rå forsikre oss om at alt var greit. Det var det ikke. De manglet en overgang fra pc til vga (CrApple liker ikke vga så da må man ha overgang). Når den var på plass så viste det seg at de ikke hadde lydkabel heller. Når jeg tittet litt rundt i Cinema Paradiso, så forstod jeg raskt hvorfor det var noen mangler. Resten av utstyret var ikke helt nytt det heller… I nabosalen sendte de Ice Age 3 på en god gammel 35mm maskin.

 Jepp! Jeg var bekymret for å komme borti filmen som snurret rundt, og Jepp – jeg fikk litt lyst til å finne en saks!

Liv og Maisha forberedte diplomer til deltakerne på tykt papir som ble veldig fine. Deltakerne har gjort en kjempejobb, og det skulle de få et ordentlig bevis på!

Visningen skulle begynne kl 14. Vi var tidlig ute (forstår egentlig ikke hvorfor – dette er Afrika! “African time” er ikke som “European time”). Klokken 14.20, mens vi fortsatt manglet lys og lyd hadde det kun kommet 6 personer. Det var jo kanskje like greit… Det viste seg at en av plakatene som var hengt opp for å informere om filmene sagt at visningen var fra 15-17, ikke 14-16, som egentlig var riktig.  Når klokken var omtrent 15 så begynte salen å fylles opp, lyd og lyspære var på plass og filmene kunne vises!

Her er et bilde fra en av filmene hvor Kate som var funksjonshemmet nettopp har reddet pappaen som egentlig ikke var så glad for å ha en funksjonshemmet datter. Det var ikke alle historiene som endte så bra. En film fortalte om en ung mann og en ung dame som møttes via Facebook. Når de så møttes IRL og han forstod at hun var døv droppet han henne på flekken, og dermed var filmen slutt. Et par filmer handlet om utroskap, noen om diskriminering av funksjonshemmede. Noen av filmene bar et visst preg av at dette var et nytt område for de som hadde laget filmene, men jeg har sett litt på afrikanske TV-kanaler og filmene var fullt på høyde med mye av det som vises der. Felles for alle filmene var at de var laget av ungdom som har hatt det veldig morsom og som har lært masse! Det var virkelig flott å se hvordan de har utviklet seg fra de første til de siste filmene! Kjempeflinke har de blitt!

Jeg ble kalt frem for å si noen velvagte ord til slutt og for å dele ut diplomer sammen med Mary, Doreen, Ronald og Alex. Veldig hyggelig!

Skal se om jeg kan få lagt ut et bedre bilde etterhvert. Dette er tatt for utdelingen begynte. Liv har noen bilder som jeg skal få.

Etter at det hele var over ble jeg stående å snakke med veldig mange av de som hadde vært på visningen. Robert (Big Robert), Betty og Ambrose kjenner jeg godt fra før og hadde et veldig hyggelig gjensyn med dem. Robert (Little Robert – han som jeg har jobbet sammen med de siste dagene) ville også at jeg skulle treffe styret i UNAD Youth Section.Dette gjorde at jeg brukte ganske lang tid på å komme meg gjennom lobbyen. Når jeg endelig var ute så jeg at Liv ble intervjuet av en TV-stasjon. Jeg håpet at jeg skulle slipppe, og at de heller skulle intervjue noen av ungdommene. Jeg forsøkte å snike meg unna, men ble oppdaget og måtte i ilden. Nå kommer intervju med Liv og meg på ugandiske nyheter.

Veldig morsomt å se resultatene fra alt arbeidet ungdommene har lagt ned! Go Nilewood!

~ by Kenneth on October 28, 2012.

4 Responses to “Filmkveld med Nilewood”

  1. Så morsomt! Tenk for et løft å få vise filmene på kino, komme på tv og få flott diplom for innsatsen! 🙂 Det fortjente de! Tenk at du blir sånn verdenskjendis også, da. Tv i Malawi og Uganda.. Ikke verst! 🙂 Ha en god natt- nå kommer du snart hjem! Vi gleder oss! Klem ❤

    • Ja, det var stas! Kult å bli internasjonal kjendis! Nå har jeg vært på forsiden av avisene i Gambia, på nyhetene i Malawi og Uganda og i ca 2 sekunder under NM i radiostyrt bil på NRK når jeg var ca 8 år. Og jeg er med i Gråtassfilmen! Hva blir det neste! 🙂

  2. Hallois! Grattis med nyervervet berømmelse! The sky is the limit… Moro at de fikk vist seg frem 🙂

    Apropos den filmmaskina, så er det jammen sånn den (utdaterte) bransjen har holdt på frem til helt nylig her i Norge også. Fordi de er redde for kopiering. Jeg kjenner en maskinist på Hjertnes, det er ikke mer enn et par år sia de fikk digitale medier med film. Frem til det suste filmremsene rundt i hele maskinrommet der nede. De hadde riktignok to maskiner, så de kunne bytte raskt når filmen gikk tom. Det var ikke plass til en hel på en rull. Man kunne se merkingene som signaliserte til maskinisten at han skulle bytte fremviser.

    God tur hjem, nå blir det godt å slappe av!

    • Hjemme hos oss har verden heldigvis beveget seg fremover, selv om filmbransjen desperat fortsatt holder fast i fortiden… Gleder meg skikkelig til å komme hjem og ta det litt mer med ro. Kjenner at jeg er skikkelig sliten nå. Kino til uken? 007?

Leave a Reply

 
