Lion King


I dag har vi hatt en veldig spennende dag! Kurset som Håkon har holdt har gått veldig bra, og Øyvind og jeg ville benytte dagen til å reise på besøk til noen av familiene som har fått hjelp fra OD-prosjektet. Det ble en fantastisk opplevelse!
Strikkemaskin
Vi reiste først til en jente som var døvblind og som hadde droppet ut av skolen. Hun hadde mistet synet og hørsel når hun var ungdom, og klarte ikke å følge med på skolen. Faren tok kontakt med Mziwika for å få hjelp til å betale for at en lokal strikkedame skulle gi henne opplæring i å strikke. Prosjektet har støttet med “School fees” og med veiledning til damen som har tatt ansvaret for å gi opplæring. Jeg kjøpte med meg en babylue som jenta laget mens vi var der.
Strikkekurs
Vi kjørte etter hvert langt ut i bushen… Faktisk lengre ut enn jeg tror jeg har vært før.
Into the bush
Det var til tider ikke så mye man kan kalle veier, så det var en opplevelse å kjøre der. Etter noen timer føltes kroppen ganske så mørbanket.
Gutta på tur
Men det var jo litt stas, da!

Det var veldig flott å komme på besøk til flere av hjemmene til ungdom langt ute i distriktene! Vårt første stopp langt ute på landet var hos Steven. Han er lam, og har fått hjelp av OD-prosjektet til å starte opp en butikk. Med overskuddet fra butikken har han kjøpt seg en gris som skal vokse seg stor før den skal selges og bli gjort om til nye griser.
On route to Steven
Veien bort til hjemmet til Steven og hans foreldre var utrolig vakker. Det oppleves litt rart at det er slike fantastisk vakre omgivelser som står som kontrast til den voldsomme fattigdommen…
Stevens house

Huset ligger på en klippetopp, og det var et stup på nesten 15 meter på den ene siden av en smal vei mort til huset. Veien er nok ikke den enkleste å navigere ser rundt på for en som sitter i en blanding av en rullestol og sykkel.
Besøk
Etter å ha kjøpt litt te og kjeks i butikken til Steven satte vi kursen ut i det ukjente på nytt.

Vi besøkte flere hjem i løpet av dagen. Et som gjorde inntrykk på meg var et sted (hvor vi kjørte et godt stykke på noe som det ikke er mulig å definere som noe annet enn en sti, og hvor huset lå ved foten av en klippe som var som tatt ut av Løvenes Konge).
Griseoppdrett
Jenta fortalte om hvordan hun hadde fått opplæring i å passe på griser, og at hun hadde fått en gris fra prosjektet. Grisen hadde fått unger og hun hadde gitt noen av grisungene videre til andre funksjonshemmede ungdom. Det er nøkkelen i denne delen av prosjektet. Ungdommene får opplæring og griser slik at de kan begynne, mot at de forplikter seg til å gi videre noen av grisungene de får til andre som har behov for den samme hjelpen.
Hjemmebesøk
Jeg satt meg sammen med foreldrene og fikk høre hvordan hele familien har fått nyte godt av at situasjonen for deres funksjonshemmede datter har blitt bedre.
Bønnehandel
Vi kan jo ikke gi penger til familiene, selv om vi så veldig gjerne skulle gjort det. Det finnes ikke nok midler i prosjektene til å skulle gi penger direkte, og jeg tenker at det heller ikke er riktig å gjøre det på den måten. Vi kan derimot kjøpe noe av dem! Det har vi gjort flere ganger i løpet av dagen. Denne gangen la jeg merke til at det lå bønner til tørk i solen, og jeg spurte nysgjerrig om hvordan denne smakte, og hvordan man tilberedte bønnene. Til slutt ba jeg pent om jeg kunne kjøpe noen, noe de syntes var veldig stas.

Tea harvest
Vi har kjørt gjennom noen enorme te-plantasjer og vi stoppet for å ta noen bilder et sted hvor vi så at de jobbet med innhøstning. Det var ikke helt populært, så vi kunne ikke knipse i vei uten at vi hadde snakket en stund med en gretten gammel gubbe. 🙂
Tea harvest 2

Her er resultatet av dagens handler:
Dagens handel
Te, kjeks, en babylue og bønner. Moro!

Til slutt må jeg legge ut noen bilder fra i går. Da ble det ikke tid og krefter til å legge dem ut.

Kenneth pumper vann
Her måtte jeg prøve vannpumpen sammen med ungene!

Møte med Agathe
Dette bildet fikk jeg av Øyvind fra jeg møtte Agathe her om dagen. Det var en god opplevelse!

Noe som mangler
Internatbygget begynner å trenge oppussing…. Her må vi sette inn en innsats i årene som kommer. Noen som har lyst til å hjelpe til? 🙂

Intervju - The Nation
Helt til slutt må jeg vise et bilde av meg som blir intervjuet av den største avisen i Malawi – The Nation. De ville høre om døvblindes situasjon, og om seminaret vi har hatt de siste dagene. I dag ble jeg intervjuet av National Broadcasting Company som skulle lage et innslag på radio. Flott at det kan bli spredd informasjon om døvblinde i media!

~ by Kenneth on October 9, 2013.

One Response to “Lion King”

  1. For en spennende dag! Jeg blir skikkelig imponert over hvordan folk i vanskelige kår står på! Jeg må bare si at den type strikkemaskin som hun jenta bruker vet jeg godt hvordan funker. Jeg strever skikkelig av og til, og jeg har øyne som funker topp. Jeg blir virkelig imponert!! Henne ville jeg gjerne besøkt. 🙂 Lykke til med jobben videre. Dere får virkelig være med å gjøre en forskjell! “Klart jeg kan forandre verden! ” 🙂 Jeg er stolt av deg og takknemlig for den viktige jobben dere gjør. Lykke til videre. Sees snrt! ❤

Leave a Reply

 
