Frihelg


Jeg har ikke vært så flink til å ta meg fri når jeg er på disse reisene til Malawi (eller til Uganda for den saks skyld). Emma har nok vært litt oppgitt over meg. “Du sier alltid “Neste Gang””. Hun har nok hatt rett. Vi fant ut at i løpet av omtrent 120-140 dager som jeg har vært her i Malawi de siste årene, så har jeg bare hatt en dag helt fri… Nå som Håkon var her sammen med meg, så var det en utmerket anledning til å gjøre noe med det! Etter denne helgen har antallet fridager økt til 3!

Vi har benyttet disse to dagene svært godt! I går satte vi kursen mot Liwonde National Park for å se om vi kunne se noen ville dyr (sånne som går bak et gjerde, men som ikke sitter i bur). Jeg må innrømme at jeg ikke hadde de helt store forventningene til å se mye dyreliv, men tenkte at vi uansett kom til å se mye vakker natur. Du verden så feil man kan ta. Ikke når det gjelder naturen, for den var helt utrolig, men det viste seg at det myldret av dyreliv overalt. Det var akkurat som å kjøre gjennom en naturfilm på Animal Planet eller National Geographic!

Det begynte ganske så rolig. En bøffel der (den var for langt unna til at bildet ble bra), en et-eller-annet der (jeg-så-den-beveget-seg!), og en gaselle som stod ganske så fint oppstilt. Flott og morsomt, men ikke spektakulært.
Gaselle

Så tok det seg opp. En åpen slette hvor vi så en hel masse dyr i det fjerne (mon-tro-hva-det-er-for-noe-det-er-i-alle-fall-mange-av-dem).
Dyreliv på savannen
Familien vortesvin ville ha litt oppmerksomhet…
Vortesvin
Og de passet på å tusle rundt slik at det kom andre dyr inn i linsen også. Nå begynte det å ta seg opp!
Liwonde 2
Derfra og ut tok det egentlig bare helt av! Det var dyr overalt!
Liwonde
Flere dyr som jeg ikke vet hva heter dukket opp hele tiden…
Gaseller
Flere gaseller!
Water Buck
Mengder av Water Buck (som jeg visste hva het).
Dyr
Og flere som jeg ikke vet hva heter…
Elefanter i Liwonde
Det tok ikke lang tid før elefantene stod rett utenfor bilen…
Håkon og elefantene
Håkon var veldig fornøyd, og det var Emma og jeg også! Dette måtte dokumenteres skikkelig! Håkon fanget seg selv og Emma med elefantene i bakgrunnen. 🙂
Elefantfotograf
Stas! Etter hvert dukket elefantene og alle de andre dyrene opp overalt. Det var jeg som kjørte, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg måtte bremse for å gi vei til ett eller annet dyr som spratt frem.
Safari driver
Det var helt spesielt å se elefantene gå og gjøre sitt med Shire River i bakgrunnen!
Elefanter ved elven
Vi ble veldig ivrige og la ikke merke til at solen begynte å senke seg mot horisonten.
Water Buck in the sunset
Og når solen først er på vei ned, så går det ganske så fort….Dyr i solnedgangen
Solnedgangen kom akkurat før vi nådde utgangen av parken. Før den tid fikk vi noen flere fantastiske inntrykk…
Sunset Livonde small
Du verden! Dette var helt utrolig! Anbefales på det sterkeste til alle som er i Malawi! Liwonde National Park – been there, done that!

I dag begynte morgenen veldig tidlig… Det var ekstremt varmt på hotellet, og aircondition (som jeg vanligvis ikke liker) virket ikke når jeg endelig ville bruke den! Det fine med det var at jeg da var våken til soloppgang!
20131013_053342
Og soloppgangen hadde flodhester i seg! Det var en veldig spesiell opplevelse å sitte å se på flodhester som gjorde flodhest-ting: blåse litt med nesa, lage noen gryntelyder, sloss litt (veldig National Geo-aktig) og generelt ha det ganske så fint.
THe travellers
Da det var tid for frokost, kunne jeg fornøyd fortelle om mine opplevelser, og si at det er jammen ikke så lurt å sove lenge!
Emma og Kenneth
Vi bestemte oss for å ta en båttur på elven og håpet at vi ville få se noen flere flodhester. Det tok ikke så veldig lang tid før de første dukket opp. Håkon fanget øyeblikket…
Se en flodhest
SE! Der er de! KULT!
Folk og fe
Vi kom ganske så nærme dem også! På det nærmeste hadde vi de kun halvannen meter unna.
Flodhester
Jeg har en tendens til å tenke “Hvor mange ganger i livet har du muligheten til å klappe en..”. Denne gangen lot jeg være.
Flodhester 2
Du verden for en helg! Emma var storfornøyd med at hun endelig hadde fått meg med på tur! “Du må bli med flere ganger, Håkon!” Da får Kenneth sett Malawi!
Utsikt Zomba
På veien tilbake til Blantyre stoppet vi på Zomba Mountain for å spise lunsj på toppen av fjellet. Det var i grunne en god avslutning på en fantastisk helg! Det eneste som var et lite stikk i gleden var at vi hadde sendt av sted Øyvind på lørdagen. Da vi endelig fikk se de mest spektakulære naturopplevelsene hadde vår kjære Signo-korrespondent i Malawi satt seg på flyet. Supert å ha deg med, Øyvind! Neste gang må du også bli med til Liwonde!

~ by Kenneth on October 13, 2013.

2 Responses to “Frihelg”

  1. Helt fantastisk!! Så morsomt for dere å oppleve dette! Bare noen av bildene burde jeg hatt lupe til, da… Eller er det noe datagreier jeg ikke har skjønt? Vet jo aldri med det… 🙂 Dette unte jeg deg virkelig! Gleder meg til å se flere bilder når du kommer hjem. Lykke til med videre jobb. Vi snakkes! Klem og suss ❤

  2. Å, det var noe datagreier! Tenkte jeg det ikke…. nå err jo alt som det skal være! 😉

Leave a Reply

 
