Gråvær


I går og i dag har det vært trist og kaldt vær. I dag måtte jeg ty til ulljakke for å føle at jeg holdt varmen. Det kan ikke ha vært mer enn 17-18 grader. Tåke, regn og yr. Malawierne er veldig forundret over dette været. I oktober skal været bevege seg mer og mer mot regntid. Det betyr skikkelig varmt og sol på dagen og harde regnskurer på ettermiddagen. Kaldt og grått som nå gir ikke nok regn til avlingene.
gråvær
Jeg har vært litt grå i dag selv – mest på grunn av en litt urolig mage. Må være et eller annet som jeg spiste i går som magen enda ikke helt vet hva den skal gjøre ut av. Det er ikke verre enn at det nok ikke kan regnes som ”syk”, men nok til at jeg har vært litt slapp i dag, og måtte legge meg litt i baksetet i bilen når det var gruppearbeid.
Veilederen
Håkon fortsetter dagene på Chisombezi og forteller at det er veldig givende å være sammen med de assistentene. Jeg har stjålet med meg lærerne på organisasjonsgjennomgangen, slik at Håkon får mulighet til å gi assistentene ekstra oppmerksomhet.
Trusted old bag
Jeg får av og til noen kommentarer om bagen min. ”What’s up with you and that bag? It’s like your signature!” Tror noen synes at jeg har hatt den i mange år, og at den ser litt sliten ut. De har rett. Den er sliten. Hadde det ikke vært for at Guro er utrolig flink til å sy, og at bagen har gått ut av produksjon (National Geographic har erstattet den med en som likner litt, men som er så blinget opp at den ser ut som sminkevesken til Jan Thomas…..), så hadde den vært erstattet. Kan ikke bruke den nye modellen uten at alle hadde brutt ut i hylende latter når jeg hadde kommet gående. Den er litt turistaktig den jeg allerede har, men den er så utrolig praktisk at det får passere.
OCA
Det kom opp et veldig interessant poeng i løpet av dagen som går rett på de gode gjerningene vi fra Norge noen ganger gjør, uten å tenke på det. Kan vi gi klær til skolen for å hjelpe? Foreløpig har jeg sagt at vi skal være forsiktig med det. Det er foreldrene som skal ha ansvaret for deres egne barn. På skolen har de skoleuniformer. På seminaret ble det å få klær fra organisasjoner beskrevet som et potensielt problem. Hvis en skole eller en organisasjon får klær, så deles de ofte ut til de som kommer og ber om klær, på det tilfeldige tidspunktet hvor det har kommet en forsendelse. Det er sjelden nok til alle, men alle vil få de samme forventningene om å få støtte. De som ikke får noe kan bli skuffet og kan skape utfordringer for organisasjonen.
OCA deltakere
Ikke et ordentlig seminar eller samling uten gruppebilde! Når vi var ferdige for dagen, så var jeg veldig takknemlig for å kunne sette meg i bilen, og dra tilbake til hotellet for å sove et par timer. Nå blir det greit å komme hjem for noen dager…

Formen er stigende nå i kveld, men jeg tar en tidlig kveld. I morgen er det oppsummering av OCA med anbefalinger for veien videre.

~ by Kenneth on October 16, 2013.

2 Responses to “Gråvær”

  1. Bra formen er oppadgående! Du er flink! 🙂 Fin bag, passer godt til deg! Og flink kone til å reparere 😉 Håper den har holdt… Lykke til med siste delen av reisa. Elsker deg! ❤

    • Bagen fungerer helt perfekt! Den er bedre i skulderreima enn den noen gang har vært! Nå gleder jeg meg til å komme hjem til deg! To dagers arbeid gjenstår før vi setter kursen hjemover. Elsker deg! 🙂

Leave a Reply

 
