Kontraster


Kampala er en av mine favorittbyer. Et mulig unntak er veiene. De er ikke en stor favoritt… Jeg spurte her om dagen om det var slik at fysioterapauter ikke hadde så mye å gjøre. Hvis man har behov for massasje, så trenger men strengt tatt ikke å gjøre annet enn å sette seg i bilen og kjøre en tur. Det rister, vibrerer, hopper og dunker så hele kroppen blir grundig massert etter en liten runde rundt byen. Det er ikke uten grunn at Kampala omtales som “The pothole capitol of the world”.

Hadde egentlig tenkt å laste opp en liten filmsnutt som viser den siste strekningen av veien ned til UNAD, men det gikk ikke. Den får heller komme senere. Kort fortalt: Du trenger firehjuldrift for å være sikker på å komme frem.

Det er kontraster i denne byen, og dette landet, som det er vanskelig å forstå omfanget av. Forskjellen mellom de som har og de som ikke har er så enorm, og virker så uoverkommelig til tider at det er lett å miste litt håp for at det kan bli en forandring. Heldigvis ser jeg forandring fra gang til gang. Byen vokser, og det bygges nytt overalt. Det er stadig flere som får inntekt og som klarer seg greit i hverdagen. Hvis Uganda klarer å fordele rikdommene litt bedre i fremtiden, så kan landet bli et av de rikeste i verden.

Men – det er fortsatt mange eksempler på den enorme forskjellen. Det ble veldig tydelig da jeg gikk meg en tur i går. Jeg gikk opp til et nytt handlesenter som nettopp har åpnet.

20140526-174241.jpg
Jeg forsøkte å ta et bilde i går, men fikk ikke lov av strenge menn med maskingevær. Det er høy beredskap i byen. Al-Shabaab har truet med terroraksjoner mot Uganda, USA og Kenya denne uken, og angrepet mot Westgate i Nairobi huskes godt. Acacia Mall er nok nå kanskje det ultimate målet i K.la…. Senteret er enormt! Butikker, restauranter, 3D-kino og bakerier som er akkurat slik du finner i skikkelig dyre sentere i Europa. Prisene som jeg så på diverse saker var generelt omtrent som i Norge, eller dyrere…

Da jeg gikk ut fikk jeg se en frisørsalong. Eller – det er kanskje å ta litt hardt i. Det var et lite plankeskur på 1,5×1,5 meter, hvor det stod Beauty Saloon eller noe liknende.

20140526-175028.jpg
Jeg fikk tatt et raskt bilde ut av bilvinduet i dag. Kvaliteten er elendig, men bak porten på bildet kan dere skimte salongen… På den ene siden av gaten ligger stedet for de rikeste av de rike, på den andre siden av gaten kan de som ikke har like mye stelle håret og se på alt de ikke har.

Men – fremtiden for Uganda og Kampla ser lys ut!

~ by Kenneth on May 26, 2014.

2 Responses to “Kontraster”

  1. Hm, liker ikke at Al- shabaab truer med noe nå…Men, sånne ting nytter det vel ikke å bekymre seg for! Godt det er vakter, ihvertfall. Og håper virkelig ikke det blir noe av truslene! Pass på deg selv, og lykke til med den siste jobbingen. Snart er du hjemme, vi venter på deg! 😘

Leave a Reply

 
